ESC را فشار دهید تا بسته شود

لباس مناسب برای شرکت در جلسات مصاحبه شغلی و کاری چیست؟

شاید بپرسید که ارتباط پوشیدن لباس مناسب برای مصاحبه کاری و شغلی، با توانایی‌های فرد در انجام آن شغل چیست؟ باید گفت که در حالی که مهارت‌ها، توانایی‌ها و تجربه شما عامل اصلی استخدام هستند، نحوه ارائه این ویژگی‌ها می‌تواند تأثیر زیادی بر نظر مسئول استخدام داشته باشد.

اولین برخورد در مصاحبه کاری اهمیت زیادی دارد. وقتی برای نخستین بار با مصاحبه‌کننده ملاقات می‌کنید، او در همان ثانیه‌های اول بر اساس لباس، زبان بدن و نوع بیان شما قضاوت می‌کند. در واقع، کارفرمایان از نوع پوششتان متوجه می‌شوند که چقدر حرفه ای هستید و این شغل برای شما چه جایگاهی دارد. بنابراین، وقتی انتخاب بین شما و یک کارجوی نامرتب باشد، به نظر شما کارفرما کدام را انتخاب خواهد کرد؟

در مقاله پیش رو، نکات مهمی درباره انتخاب لباس برای مصاحبه شغلی مطرح کرده‌ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

تحقیق کنید

در گذشته، طبق قوانین سازمان‌ها و نهادهای دولتی، مردان در روز مصاحبه باید کت و شلوار رسمی می‌پوشیدند و زنان نیز با مقنعه و مانتوی اداری حاضر می‌شدند. اما با رشد شرکت‌های خصوصی در کشور، سخت‌گیری‌های مربوط به پوشش کاهش یافته و امروزه کارکنان می‌توانند با لباس‌های راحت‌تر و مدرن‌تری به محل کار بروند. با این حال، این بدان معنی نیست که می‌توانید در زمان مصاحبه هر لباسی بپوشید، زیرا برخی شرکت‌ها هنوز به نوع پوشش در محیط کار اهمیت می‌دهند.

اگر در مورد اینکه چگونه برای مصاحبه شغلی لباس بپوشید، سردرگم هستید، بهترین کار برای انتخاب لباس مناسب برای مصاحبه کاری و شغلی این است که قبل از مصاحبه کمی تحقیق کنید. شبکه اجتماعی شرکت را چک کنید. آیا تصاویری از فضای داخلی شرکت موجود است؟

آیا موقعیت شغلی مورد نظر در یک شرکت بزرگ با فرهنگ سازمانی مشابه ادارات دولتی قرار دارد یا در یک استارتاپ کوچک با فضای دوستانه است؟ آیا این شرکت رویکرد مدرنی به نوع پوشش کارمندان دارد یا قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای لباس کار آنها در نظر گرفته است؟ شناخت این موارد به شما کمک می‌کند تا بهتر با فرهنگ سازمانی آن مجموعه آشنا شویدو لباس مناسب تری بپوشید.

تمیز، مرتب و اتو کشیده بروید

مصاحبه‌کننده در نخستین نگاه شما را بر اساس ظاهرتان ارزیابی می‌کند. پوشیدن لباس کثیف و نامرتب پیام خوبی را منتقل نمی‌کند. پیشنهاد می‌شود لباسی با رنگ‌های خنثی و متداول انتخاب کنید. پوشیدن لباس‌های تنگ یا بسیار گشاد در حین مصاحبه مناسب نیست. بهتر است لباسی انتخاب کنید که باعث ناراحتی شما یا مصاحبه‌کننده نشود.

علاوه بر این، توصیه می‌کنیم قبل از مصاحبه مو و ناخن‌هایتان را تمیز و مرتب کنید. پوشیدن لباس تمیز و مرتب بدون رعایت بهداشت تأثیر چندانی نخواهد داشت. به خاطر داشته باشید که این مصاحبه تنها فرصت شما برای کسب شغل مورد نظر است، پس بهتر است بهترین نسخه از خودتان را ارائه دهید.

حتما رسمی باشید

حتی اگر قوانین شرکت اجازه می‌دهد که کارمندان با لباس‌های غیررسمی و راحت در محل کار حاضر شوند، بهتر است شما در مصاحبه کمی رسمی‌تر از آنها لباس بپوشید. به عبارتی دیگر، تا زمانی که شغل را نگرفته‌اید، بهتر است لباس‌های راحتی و غیررسمی‌تان را در کمد نگه دارید.

رنگ‌های خنثی مناسب تر هستند

در سال ۲۰۱۳، نظرسنجی انجام شد که نشان داد که بیشتر کارفرمایان رنگ آبی و کرم را به عنوان مناسب‌ترین رنگ برای لباس مصاحبه می‌شناسند. پس از آبی و کرم، رنگ‌های مشکی و سفید و طوسی در رده‌های بعدی قرار دارند. در کل بهتر است لباسهایی با رنگ خنثی بپوید تا به راحتی با دیگر رنگها ترکیب شوند.

عطرها را فراموش کنید

در جلسه مصاحبه بهتر است از عطر، وخوش بوکننده های بدن به خصوص با بوی تند، استفاده نکنید. ممکن است شما از بوی خوش عطرتان راضی باشید، اما باید توجه داشته باشید که این عطر می‌تواند حواس‌پرتی برای مصاحبه‌کننده ایجاد کند، به ویژه اگر او به حساسیت یا آلرژی مبتلا باشد. به عنوان یک حرفه‌ای، بهتر است که مصاحبه‌کننده شما را به خاطر مهارت‌ها و تجربیاتتان به یاد بیاورد، نه به خاطر بوی عطرتان!

کفشی راحت و تمیز و نو به پا کنید

آیا نمی‌دانید چه کفشی برای مصاحبه بپوشید؟ پیشنهاد می‌شود کفش‌های سبک و راحت انتخاب کنید. پوشیدن کفش‌های بسیار رسمی و مجلسی در مصاحبه مناسب نیست. همچنین، نکته حائز اهمیت وضعیت ظاهری کفش‌هاست. کفش‌ها باید تمیز، نو و شیک و دارای فرم مناسب باشند.

لباسی بپوشید که به شما اعتماد به نفس‌تان دهد

اعتماد به نفس مهم‌ترین چیزی است که در جلسه مصاحبه شغلی به آن نیاز دارید. داشتن اعتماد به نفس به اندازه یک رزومه خوب تأثیرگذار خواهد بود. بنابراین لباسی انتخاب کنید که این ویژگی را در شما برجسته کند.

لباس خود را چند روز قبل امتحان کنید

بررسی لباس خود در روز مصاحبه یا شب قبل از آن استرس زا است. تصور کنید که قبلاً تصمیم گرفته‌اید فلان پیراهن را بپوشید، اما فراموش کرده‌اید که آن را شسته یا اتو کنید و حالا می‌بینید که غیرقابل استفاده است. چنین وضعیتی می‌تواند واقعاً دلهره‌آور باشد. بنابراین، بهتر است چند روز قبل از مصاحبه، ست کامل لباس‌های روز مصاحبه را آماده کنید و آنها را از سایر لباس‌ها جدا کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا استرس کمتری داشته باشید و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

تلاش برای پاک کردن لکه‌ها، از بین بردن چین و چروک‌ها یا یافتن جایگزینی برای یک دکمه گمشده در آخرین لحظه تقریباً غیرممکن است.

برای جلوگیری از اضافه شدن استرس به مصاحبه‌تان، حتماً ۱-۲ ساعت قبل از مصاحبه لباس‌های خود را بپوشید و یک بررسی سریع انجام دهید. به این ترتیب، می‌توانید هر نوع شرایط اضطراری مربوط به لباس را از قبل برطرف کنید و بر روی دیگر جنبه‌های مصاحبه تمرکز کنید.

چیزهایی که در مصاحبه شغلی نباید همراهمان باشد

در هنگام مصاحبه، بهتر است از آدامس خوردن خودداری کنید و قهوه یا نوشیدنی به همراه نداشته باشید. همچنین، در صورت امکان، تتوهای خود را بپوشانید و از پوشیدن زیورآلات و جواهرات زیاد پرهیز کنید. همان‌طور که اشاره شد، پروتکل خاصی برای نوع پوشش در مصاحبه وجود ندارد، اما باید لباسی انتخاب کنید که در نگاه اول شما را به عنوان فردی موقر و مسئولیت‌پذیر معرفی کند.

لباس مناسب مصاحبه کاری برای آقایان

آقایان برای جلسه مصاحبه کاری، باید نکاتی را درمورد لباس رعایت نمایند. به نکات زیر توجه کنید:

  • انتخاب استایل و پوشش مناسب اهمیت دارد، اما مرتب بودن ظاهری لباس از همه مهم‌تر است.
  • از پوشیدن لباس‌های عجیب یا غیرمتعارف پرهیز کنید و لباس خود را بر اساس شرایط شرکت انتخاب کنید.
  • کت و شلوار یک رنگ و ساده برای همه سنین مناسب است. اگر راه‌راه می‌پوشید، از راه‌راه‌های باریک استفاده کنید.
  • پیراهن سفید یا رنگ روشن با کت و شلوار تیره ظاهری آراسته ایجاد می‌کند.
  • اگر با شرکت آشنا هستید، یک کراوات ساده مناسب است؛ در غیر این صورت، بهتر است از آن صرف‌نظر کنید.
  • جوراب‌ها باید متناسب با رنگ شلوار باشند تا شانس شما را کاهش ندهند.
  • کفش‌ها باید تمیز و واکس‌زده باشند. یک جنتلمن آراسته همیشه باید کفش‌های براق به پا داشته باشد.
  • داشتن یک کیف شیک برای نگهداری مدارک و رزومه نظم شما را نشان می‌دهد.
  • از ادکلن‌های تند پرهیز کنید؛ این رایحه‌ها ممکن است برای برخی افراد خوشایند نباشند.
  • خالکوبی‌ها باید پوشیده باشند.
  • اگر موهای بلندی دارید، بهتر است آنها را کوتاه کنید یا جمع کنید.

لباس مناسب مصاحبه کاری برای خانم‌ها

خانم‌ها برای جلسه مصاحبه کاری، باید نکاتی را درمورد لباس رعایت نمایند. به نکات زیر توجه کنید:

  • پوشیدن یک مانتو ساده و شکیل همراه با شلواری مناسب، بهترین انتخاب برای بانوان جویای کار در روز مصاحبه است.
  • کفش باید متناسب با استایل و مدل مانتو و شلوار باشد تا ظاهر آراسته‌تری ایجاد کند.
  • یک لباس زنانه شیک نیازی به هزینه‌های بالا یا مدل‌های عجیب ندارد. لباسی مرتب و اتو کشیده که با کیف و کفش هماهنگی داشته باشد، کافی است.
  • هماهنگی جنس و رنگ کیف و کفش ظاهری بی‌نظیر برای خانم شیک‌پوش ایجاد می‌کند.
  • پوشیدن مقنعه و یک مانتو اداری و رسمی در روز مصاحبه معقول است. اگر مانتو اسپرت می‌پوشید، از شال‌های ساده‌تر استفاده کنید.
  • در صورت آگاهی از شرایط محل کار، پوشش مناسبی انتخاب کنید. برای اداره‌های بزرگ، پوشیدن مقنعه و داشتن تیپ اداری گزینه مناسبی است.
  • استفاده از اکسسوری‌های زیاد و پر زرق و برق در جلسات متداول نیست. یک ساعت مچی ساده و شیک می‌تواند جذابیت شما را افزایش دهد.
  • اگر برای کار در یک کافه یا بوتیک اقدام کرده‌اید، یک تیپ ساده ولی جذاب مناسب است.
  • برای کارهای هنری مانند گالری، تیپ‌های هنری و استایل کژوال مناسب هستند. لباس‌های با طراحی‌های هنری یا اکسسوری‌های مینیمالیستی نیز کاربردی‌اند.
  • آرایش‌های سنگین و غیرمعقول برای اولین مصاحبه کاری مناسب نیستند.
  • پوشیدن کفش پاشنه‌دار تا ۳ سانتی‌متر منطقی است، اما پاشنه‌های بلندتر بهتر است فراموش شوند.

پیشنهاد مطالعه: چگونه به سوال «چرا می خواهید اینجا کار کنید؟» در مصاحبه شغلی پاسخ بدهیم؟

کلام آخر

برای داشتن یک مصاحبه کاری موفق، خانم‌ها و آقایان باید با پوشیدن لباس مناسب برای مصاحبه کاری و شغلی، ظاهری آراسته و مرتب داشته باشند. اگر محل کار مورد نظر یک محیط اداری است، بهتر است لباس خود را کمی رسمی‌تر از کارکنان انتخاب کنید. در محیط‌های غیراداری، پوشیدن لباس‌های راحتی و اسپرت منطقی خواهد بود، به شرطی که نکات مهم مربوط به محیط کار را رعایت کنید.

استایل‌های جوان‌پسند امروزی برای یک مصاحبه شغلی موفق چندان مناسب نیستند. پوشیدن یک شلوار جین تیره به همراه مانتو برای خانم‌ها یا یک پیراهن خوب و روشن برای آقایان، ظاهری ساده و خاص را به وجود می‌آورد. با رعایت این نکات، می‌توانید شانس موفقیت خود را در مصاحبه کاری افزایش دهید.

زهره سادات حسینی

از سال ۱۳۹۸ فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کردم. از تحصیل در رشته مهندسی کشاورزی به سمت طراحی گرافیک با نرم‌افزار فوتوشاپ سوق پیدا کرده و هم‌زمان با یادگیری آن، مدیریت شبکه‌های اجتماعی شرکت‌های مختلف را نیز برعهده گرفتم. بعد از مدتی به دنیای تولید محتوای متنی و وب‌سایت‌های شرکتی وارد شده و این تجربیات من را به سمت یادگیری سئو و اصول تولید محتوا سوق داد. تاکنون، بیش از 7۰۰ مقاله و محتوای متنی سئو شده تولید و هزاران طرح گرافیکی خلق کرده ام. چندین سایت وردپرسی را طراحی و بهینه‌سازی کرده و همچنان در زمینه طراحی سایت، تولید محتوای متنی و گرافیکی و مدیریت شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنم. همواره در تلاشم تا با یادگیری بیشتر و کسب تجربیات جدید، مهارت‌های خود را به سطح بالاتری رسانده و در مسیر حرفه‌ای خود مفید‌تر عمل کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *