ESC را فشار دهید تا بسته شود

اگر سابقه کار نداشتیم چگونه رزومه بنویسیم؟

کاریابی و استخدام شدن در شرکتی معتبر زمانی که شما تجربه و سابقه کاری ندارید فرایند آسانی نیست. به طور کلی مشکل بسیاری از افرادی که قصد شروع کاری را دارند اما سابقه و تجربه کاری ندارند نوشتن یک رزومه خوب است.

نوشتن رزومه بدون داشتن سابقه کاری گامی اساسی و بسیار مهم برای داشتن یک حرفه جدید و فرصتی فوق العاده برای شما است که نشان دهید از دیگر متقاضیان متمایز و بهتر هستید و برای درخشیدن و موفق شدن در رشته خودتان آمادگی دارید. برای انجام این کار لازم است تا شما نکات لازم برای نوشتن رزومه تازه کارها را بدانید تا بتوانید این کار را به درستی انجام دهید.

مراحل نوشتن رزومه بدون سابقه کاری

بسیاری از فرادی که به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند و یا پس از یادگیری یک حرفه به طور کامل به دنبال کار در یک شرکت یا یک مرکز خاص هستند، نیازمند نوشتن یک رزومه قابل توجه و چشمگیر هستند. اما توجه داشتن به برخی از نکات لازم برای رزومه نویسی می‌تواند به شدت به آنها کمک کند تا بتوانند شغل مد نظرشان را به دست بیاورند.

برای مثال بیشتر متقاضیانی که تازه کار هستند به جای استفاده کردن از رزومه کرونولوژیکال یا زمانی از رزومه عملکردی یا رزومه کاری استفاده می‌کنند. زیرا رزومه عملکردی تاکید بیشتری بر مهارت‌ها و توانایی‌های فرد دارد و اهمیت نداشتن تجربه کاری را بسیار کمرنگ ‌تر می‌کند.

همچنین توجه داشته باشید با ذکر کردن تمامی مهارت‌هایتان به صورت دقیق می‌توانید احتمال پذیرفته شدن خود را در شغل مد نظرتان بالاتر ببرید. شما می‌توانید با دنبال کردن گام‌های زیر یک رزومه بسیار فوق العاده را برای خود بنویسید :

شرح وظایف را با دقت مطالعه کنید

توجه داشته باشید برای هر شغلی که شما درخواست می‌دهید رزومه شما باید به طور کلی به مهارت‌ها و شایستگی‌های لازم برای موفق شدن در انجام وظایف آن شغل بپردازد و نشان دهنده این باشد که شما تمامی مهارت‌هایی که کارفرما به آن اهمیت می‌دهد را دارید. مطالعه کردن دقیق شرح وظایف می‌تواند به شدت به شما کمک کند تا قبل از نوشتن رزومه‌تان بتوانید کلمات کلیدی مهم را بیابید و از آن در رزومه کارتان استفاده کنید تا بتوانید بیشتر مورد توجه کارفرما قرار بگیرید و توجه او را جلب کنید.

اطلاعات شخصی مورد نیاز خود را در رزومه بنویسید

اولین قسمتی که باید در رزومه‌تان آن را به صورت دقیق پر کنید بخش درباره من است که کارفرما آن را به عنوان اولین مطلب مطالعه می‌کند به همین دلیل این قسمت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است . توجه داشته باشید که این بخش باید خلاصه‌ای در مورد شما باشد و نیاز به زیادی گویی‌های اضافه نیست.  این بخش از رزومه تان را باید با نوشتن اطلاعات تماس و اطلاعات شخصی تان به صورت دقیق شروع کنید.

برای مثال در ابتدا باید اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، آدرس محل سکونت و شهری که در آنجا ندگی می‌کنید، شماره تماس و آدرس ایمیل را به طور دقیق بنویسید. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که آدرس کامل خود را ننویسند اما توجه داشته باشید اگر محل سکونت شما نزدیک به محل کار مورد نظرتان باشد ممکن است نوشتن آدرس به عنوان یک آپشن مثبت برای شما به حساب بیاید و شما را از دیگران متمایز کند.

 همچنین برخی از افراد هم ترجیح می‌دهند که لینک پروفایل‌هایشان را در شبکه‌های اجتماعی متفاوت از جمله وب سایت‌ها یا وبلاگ شخصی‌شان را در این بخش بنویسند. اما توجه کنید اگر این اطلاعات را در رزومه خود به کار ببرید بسیار مهم است تا مطمئن شوید که پروفایل‌های شما کاملاً حرفه‌ای هستند و شما را همانطور که می‌خواهید کاملا حرفه‌ای و ماهر نشان می‌دهند. زیرا در غیر این صورت هر چقدر هم که رزومه شما خوب باشد اگر پروفایل کاری مناسبی نداشته باشید ممکن است نظر کارفرما عوض شود.

خلاصه ای کامل و قوی بنویسید

بخش بعدی رزومه شما باید بخش بسیار کوتاه و خلاصه واری باشد که نشان می‌دهد که شما به عنوان یک شخص حرفه‌ای چه کسی هستید؟ اهداف شغلی‌تان چیست و چرا می‌توانید به عنوان یکی از بهترین متقاضی‌ها برای این موقعیت شغلی باشید.

در این بخش شما باید به توضیح دانش، مهارت و اشتیاقتان به شغلی که برای آن درخواست داده‌اید بپردازید و همچنین ارزشتان را به کارفرما نشان دهید. به طور کلی نوشتن خلاصه رزومه کاری که ویژگی‌ها و مهارت‌های شما را در دو الی سه جمله نشان می‌دهد در بالای صفحه می‌آید و اولین برداشتی است که یک کارفرما و یک مدیر می‌تواند از شما داشته باشد و در انتخاب شما به شدت ترغیب شود.

مهارت‌هایی که قصد دارید بر آن تاکید کنید را بنویسید

مهارت‌هایی که قصد دارید بر آن تاکید کنید را بنویسید

گام بسیار مهم بعدی برای نوشتن یک رزومه بدون سابقه کاری این است که بتوانید مهارت‌های سخت و تخصصی و همچنین مهارت‌های مرتبطی که با شغل مد نظرتان دارید را به درستی و به وضوح بیان کنید تا کارفرما بتواند تمامی مهارت‌های شما را مشاهده کند.

توجه داشته باشید این مورد می‌تواند برای موفقیت در موقعیت شغلی مد نظرتان به شدت تاثیرگذار و تعیین کننده باشد. به خاطر داشته باشید که تمامی مدیران و کارفرمایان به دنبال پیدا کردن فردی هستند که ترکیبی از مهارت‌های نرم و سخت را داشته باشد.

مهارت‌های نرم به مهارت‌ها و توانایی‌هایی گفته می‌شود که می‌توانید در هر موقعیتی از آن استفاده کنید که این مورد شامل ارتباط کلامی، رهبری تیم و موارد این چنینی است. و همچنین مهارت‌های سخت یا مهارت‌های فنی به توانایی‌هایی گفته می‌شود که از طریق آموزش‌ها در محل کار و یا آموزش‌های تخصصی می‌توانید آنها را بیاموزید که این مورد شامل یادگیری یک نوع نرم‌افزار خاص و کاربردی و یا تسلط پیدا کردن به یک زبان خارجی پرکاربرد است.

برای موفق شدن در یک حرفه و یک موقعیت شغلی داشتن هر دوی این مهارت‌ها بسیار مهم و الزامی است. هنگام استخدام شدن در مشاغلی که به تخصص کمتری نیاز دارند کارفرمایان به مهارت‌های نرم بیشتر از مهارت‌های سخت و فنی در رزومه توجه می‌کنند. زیرا آموزش مهارت‌های نرم به نسبت دشوارتر است. اگر هنوز هم برخی از مهارت‌های سخت لازم را برای موقعیت مد نظرتان به دست نیاورده‌اید می‌تواند برای کارفرما قابل قبول باشد.

 به همین دلیل شما می‌توانید توانایی یادگیری مهارت‌های جدید را به اشتراک بگذارید تا مدیران و کارفرمایان ارزش شما را به عنوان یک فرد جدید و تازه کار درک کنند. به طور معمول شما می‌توانید مهارت‌های مشخصی که کارفرماها به دنبال آن هستند را در شرح وظایف خود بنویسید. برای نوشتن فهرست و مهارت‌های خود بهتر است از فرمت‌های یک یا دو ستونی استفاده کنید که می‌تواند میزان تسلط و مهارت شما را بر روی آنها نشان دهد.

تحصیلات، مهارت‌ها و گواهی‌های خود را به طور برجسته نشان دهید

بخش بعدی پس از تاکید بر مهارت‌ها این است که بر مرتبط ‌ترین تحصیلات، گواهی‌های شما و مهارت‌ها و آموزش‌هایتان تاکید کنید. بخش تحصیلات در رزومه شما می‌تواند شامل موارد متفاوتی مانند گرایش‌های اصلی و فرعی شما در دانشگاه، گواهی‌ها و مدارک دوره‌های حرفه‌ای، گواهی‌های دروسی که در دانشگاه آن را گذرانده‌اید و دیگر آموزش‌های حرفه‌ای شما باشد.

اگر شما موفق به دریافت تقدیر نامه و یا افتخاری در واحدهای درسی دانشگاهی خود شده‌اید و یا توانسته‌اید بورسه‌ای را کسب کنید می‌توانید آن را در رزومه خود برجسته‌تر کنید. همچنین کسب کردن نمره‌های بسیار عالی نیز می‌تواند به شدت تاثیرگذار باشد.

برای نوشتن یک رزومه بدون سابقه کاری به تجربیات مرتبط آن اشاره کنید

نداشتن هیچ تجربه کاری به این معنی نیست که شما به هیچ عنوان تجربه مرتبط با انجام آن کار را نداشته باشید که در رزومه بنویسید. اگرچه تمرکز اصلی در نوشتن رزومه بدون سابقه کاری بر روی تجربیات مرتبط با آن کار نیست اما شما می‌توانید برای ثابت کردن مهارت‌ها و دانش‌هایتان تجربیات متفاوتی را مانند کارآموزی و کارهای داوطلبانه، پروژه‌های تحصیلی و دیگر واحدهای مرتبطی که با آن گذرانده‌اید را ذکر کنید.

 اگر می‌خواهید رزومه کاری شما بیشتر مورد توجه کارفرما و مدیران قرار بگیرد بهتر است تا مهارت‌هایی که در هر نقشی توسعه داده‌اید و همچنین تجربیاتی که بتواند اخلاق کاری شما را به درستی نشان بدهد را برجسته کنید به خصوص مهارت‌هایی که با شغل مورد نظری که برای آن درخواست داده‌اید مرتبط باشد. توجه داشته باشید دوره‌های کارآموزی با حقوق و یا بدون حقوق یکی از بهترین مواردی است که برای نوشتن رزومه بدون سابقه کاری می‌توانید از آن استفاده کنید.

ذکر کردن سابقه کارآموزی نه تنها تجربه کاری در دنیای واقعی شما را به کارفرما نشان می‌دهد، بلکه می‌تواند امکان ایجاد ارتباط‌ها و شبکه سازی را برای شما فراهم کند که بعداً می‌تواند شما را در یک موقعیت شغلی بسیار بهتر و عالی‌تر قرار دهد.

هرگز این عناصر را وارد رزومه خود نکنید

در حالی که موارد و عناصر بسیار زیادی وجود دارد که لازم است تا آنها را به صورت کامل و به دقت در رزومه خود بنویسید برخی از موارد هستند که هرگز نباید آنها را در رزومه کاری خود بیاورید. این موارد تنها فضای رزومه را هدر می‌دهند و چیزی مرتبط و قابل توجهی را برای کارفرمای شما ندارند. همچنین می‌توانند در نوشتن رزومه بدون سابقه کاری شما اثرات منفی را ایجاد کنند.

این موارد شامل عکس‌های شخصی شما و ارجاعات شغلی و موارد این چنینی است. علاوه بر این موارد حتماً مطمئن شوید که از آدرس ایمیل غیرحرفه‌ای و غیر کاری استفاده نمی‌کنید زیرا می‌تواند دید نامناسبی را از شما به کارفرما ارائه دهد.

انگیزه خاصی را به رزومه خود اضافه کنید

انگیزه خاصی را به رزومه خود اضافه کنید

در نوشتن رزومه بدون سابقه کاری حتی اگر نیاز هم نباشد یک ایده فوق العاده است که بتوانید یک انگیزه نامه کوتاه را همراه با رزومه خود ارسال کنید. نوشتن یک انگیزه نامه مناسب می‌تواند شخصیت شما را برای کارفرما و مدیرتان نمایان کند و شما می‌توانید از آن برای اثبات اینکه به چه دلیل یک کاندید عالی برای این شغل هستید استفاده کنید.

یک انگیزه نامه عالی می‌تواند کارفرما را به طور کامل متقاعد کند که شما را برای مصاحبه دعوت کند. تاثیر نوشتن انگیزه شغلی مناسب به قدری مهم است که حتی اگر کارفرما رزومه شما را مورد قبول قرار ندهد اما انگیزه‌های کاری درست شما می‌تواند در ترغیب کردن او برای استخدام شما کمک کننده باشد.

تصحیح کردن رزومه کاری

آخرین و یکی از مهم‌ترین گام‌هایی که در نوشتن رزومه بدون سابقه کاری باید به آن توجه داشته باشید تصحیح کردن رزومه است. پس از نوشتن و کامل کردن رزومه شما می‌توانید رزومه خود را چندین بار با صدای بلند برای خودتان بخوانید و یا از دوستان و اعضای خانواده‌تان کمک بگیرید تا آنها را برای شما تصحیح کنند تا هیچگونه غلطی در نوشتن آن نداشته باشید.

انجام این کار می‌تواند به شما کمک کند تا مشکلات قواعدی و غلط‌های املایی رزومه خود را پیدا کنید و تمامی تناقضات آن را رفع کنید. همچنین باید اطمینان خاطر به دست بیاورید که به اندازه کافی توانسته‌اید بر ویژگی‌هایی که شما را به بهترین متقاضی برای آن شغل تبدیل می‌کند تاکید کرده باشید و صادقانه بودن و ماندگار شدن آن در ذهن مخاطب نیز آگاه شوید.

نکات مهم و تکمیلی در مورد رزومه بدون سابقه کاری

رعایت کردن نکاتی که برای شما توضیح خواهیم داد می‌تواند رزومه بدون سابقه کاری شما را بهتر کند که این نکات شامل موارد زیر هستند :

رزومه کوتاه و مختصر را بنویسید

قطعاً می‌دانید که کارفرما تعداد بسیار زیادی رزومه را دریافت می‌کند و باید همه آنها را بررسی کند به همین دلیل شاید تنها یک دقیقه را برای مطالعه رزومه شما اختصاص دهد. از این رو رزومه شما باید بسیار قوی و خوب اما خلاصه و مختصر باشد تا کارفرما بتواند به آسانی آن را درک کند و شما را انتخاب کند.

قبل از نوشتن یک رزومه بدون سابقه کاری علاوه بر خواندن مطلبی برای نوشتن درست آن، چند نمونه رزومه کاری واقعی را مطالعه کنید تا بتوانید از آنها در نوشتن رزومه بدون سابقه کاری الهام و کمک بگیرید.

اعتماد به نفس خوبی داشته باشید

تمامی کارفرمایانی که می‌خواهند شما را استخدام کنند به دنبال این هستند که بدانند آیا شما به موفقیت خود افتخار می‌کنید و به مهارت‌ها و تخصص خود اطمینان دارید یا نه؟ شما می‌توانید این کار را با برجسته سازی بهترین و مرتبط ‌ترین نقاط قوت و موفقیت‌های خودتان در مورد شغل مد نظرتان نشان دهید.

اشتیاقتان را به یادگیری به درستی نشان دهید

شما می‌توانید از رزومه خود بهترین استفاده را برای نشان دادن علاقه ‌تان به یادگیری داشته باشید. این کار می‌تواند شما را در ذهن کارفرمایانی که ترجیحشان بر استخدام افرادی است که پذیرای یادگیری و شیوه‌های مخصوص آنها هستند متمایز کند و سبب جلب توجه آنها بشود.

زمان نوشتن رزومه بدون سابقه کاری برای اینکه بتوانید چنین ویژگی هایی را به خوبی نشان دهید ميتوانيد به افتخارات تحصیلی و غیره، بورسیه‌ها، نمرات عالی و درخشان در دانشگاه و موارد این چنینی اشاره کنید. به صورت شفاف ذکر کنید که همیشه آماده یادگیری روش‌ها و ترفندهای جدید هستید.

مقاله مرتبط: تفاوت رزومه و cv  چیست؟

سخن پایانی

در انتها باید گفته شود که هیچ فرمول عجیب و جادویی برای نوشتن رزومه بدون سابقه کاری وجود ندارد و بسیاری از افراد با داشتن یک دید غلط آن را به عنوان یک معضل بسیار بزرگ برای خود کرده‌اند. شما می‌توانید با رعایت کردن نکاتی که در این مطلب برای شما گفته شد یک رزومه کامل و بی‌نقص بنویسید و توجه داشته باشید که رزومه کامل رزومه‌ای است که می‌تواند شما را به شغل مد نظرتان برساند.

بنابراین همیشه آماده این باشید تا رزومه خودتان را به روز کنید و آن را طبق شغلی که می‌خواهید برای آن درخواست دهید تغییر بدهید حتی زمانی که مشغول به کار هستید. زمانی هم که تجربه کاری را ندارید روی مهارت‌ها و تحصیلاتتان تمرکز کنید زیرا در این صورت می‌توانید دیر یا زود شغل مد نظرتان را به دست بیاورید.

زهره سادات حسینی

از سال ۱۳۹۸ فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کردم. از تحصیل در رشته مهندسی کشاورزی به سمت طراحی گرافیک با نرم‌افزار فوتوشاپ سوق پیدا کرده و هم‌زمان با یادگیری آن، مدیریت شبکه‌های اجتماعی شرکت‌های مختلف را نیز برعهده گرفتم. بعد از مدتی به دنیای تولید محتوای متنی و وب‌سایت‌های شرکتی وارد شده و این تجربیات من را به سمت یادگیری سئو و اصول تولید محتوا سوق داد. تاکنون، بیش از 7۰۰ مقاله و محتوای متنی سئو شده تولید و هزاران طرح گرافیکی خلق کرده ام. چندین سایت وردپرسی را طراحی و بهینه‌سازی کرده و همچنان در زمینه طراحی سایت، تولید محتوای متنی و گرافیکی و مدیریت شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنم. همواره در تلاشم تا با یادگیری بیشتر و کسب تجربیات جدید، مهارت‌های خود را به سطح بالاتری رسانده و در مسیر حرفه‌ای خود مفید‌تر عمل کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *