ESC را فشار دهید تا بسته شود

تفاوت رزومه و cv  چیست؟

قطعا هر فردی هنگام استخدام شدن در یک محیط کار با مواردی همچون رزومه و cv روبرو می‌شود. برخی از کارفرمایان در هنگام استخدام از متقاضیان کار رزومه می‌‌خواهند و برخی دیگر نیز CV  درخواست می‌کنند.

گاهی نیز متقاضی باید هر دو گزینه را به کارفرمای خود ارائه دهد و یک سوال اساسی که در این میان برای متقاضیان کار ممکن است به وجود بیاید این است که تفاوت رزومه و CV چیست. چنانچه برای استخدام در یک شرکت رزومه و cv از شما می‌خواهند و شما به دنبال تفاوت رزومه و cv هستید مقاله پیش رو را از دست ندهید.

Cv  چیست؟

Cv  نشان دهنده دوره‌های زندگی حرفه‌ای یک فرد است که فرد آن را به شکل یک فایل یک دست و جامع آماده می‌کند تا به وسیله آن دوره‌های مربوط به موفقیت‌های شغلی و همچنین تحصیلی فرد را توصیف می‌کند.

 فایل تهیه شده باید به‌ترتیب زمان اجرا و همچنین  بر اساس تجربیات تحصیلی فرد چیده شود؛ سی وی‌ها از لحاظ طول فایل هیچ گونه محدودیتی ندارند و اغلب آنها بین ۳ تا ۱۰ صفحه تهیه می‌شوند اما اگر فرد تجربه کاری یا حتی تحصیلی بیشتری داشته باشد تعداد این صفحات از این حد نیز فراتر می‌رود.

چه مواردی در cv ذکر می‌شوند؟

معمولا در  CV مواردی همچون سابقه تحصیلی، شغلی، افتخارات و جایزه‌ها، بورسیه‌ها، تحقیقات یا پروژه‌های دانشگاهی درج می‌شوند ؛ البته می‌توان موارد دیگری مثل دوره‌های آموزشی، ارجاعات مرتبط با فعالیتهای حرفه‌ای پیشین، کارهای میدانی، توضیحاتی مربوط به پایان‌نامه‌ها و آدرس وب‌سایت شخصی فرد را که نشان دهنده  مهارت‌ها و تخصص فرد است را در سی وی گنجاند.

رزومه چیست؟

در توضیح رزومه چیست باید گفت؛ سندی است که در آن سوابق تحصیلی فرد، سابقه کاری و مهارت متقاضی بطور خلاصه در آن ذکر میشود. با این تفاسیر می‌توان گفت که اصلی‌ترین تفاوت بین رزومه و CV شامل حجم محتواها  و همچنین هدف آن دو است. رزومه توضیحات مختصری از  فعالیتهای متقاضی است و این در حالی است که سی وی شامل اطلاعات کامل‌تر و جامع‌تر است. علاوه براین اطلاعات موجود در رزومه باید با شغل مورد نظر مرتبط باشد.

چه مواردی را باید در رزومه قرار داد؟

رزومه  شرح حال حرفه‌ای یا یک چکیده از مهارت‌های تخصصی و  دستاوردهای اخیر فرد است که با شغل مورد نظر تطابق دارد. این اطلاعات معمولا  به‌ترتیب زمان نزولی درج می‌شود و از آخرین شغل آنان نیز شروع می‌شوند؛ موارد دیگری مثل تجربیات تحصیلی، انجمن‌های حرفه‌ای فرد و مهارت‌های کامپیوتری نیز می‌توانند ارزش رزومه را بالا ببرند. البته اقدامات داوطلبانه‌ای که فرد انجام داده نیز می‌تواند در رزومه قرار گیرد. فعالیت‌های شغلی حتی اگر کم باشند، می‌توانند به عنوان فریلنسر اعلام شوند.

تفاوت رزومه و cv در یک نگاه کلی

تفاوت رزومه و cv در یک نگاه کلی

تا به اینجا بطور کلی تفاوت بین رزومه و CV را بررسی کردیم؛ این تفاوت شامل حجم محتواها است. رزومه توضیحات کمی است و این در حالی است که سی وی اطلاعات کامل‌تر و بیشتری دارد. از همه مهمتر اطلاعات موجود در رزومه باید با شغل مورد نظر هماهنگ باشد. بعضی از تفاوت‌های اصلی بین رزومه و CV عبارتنداز :

  • طول رزومه و CV

ارائه رزومه حرفه‌ای و ارزشمند تنها شامل توانایی‌ها و تخصص فرد برای ایفای یک نقش است. در اکثر مواقع باید فقط یک یا دو صفحه باشد اما در سی وی هیچ گونه محدودیتی در  صفحات ندارد و دارای صفحات طولانی است و در آن اطلاعات و توضیحات دقیق‌تری از تحقیقات، دوره‌های آموزشی، مقالات منتشرشده یا ارائه‌های فرد وجود دارند.

  • سابقه کار

از CV  برای به دست آوردن مشاغلی که  در زمینه دانشگاه و پژوهش هستند،  استفاده می‌شود مثلا، اگر فرد قصد دارد برای شغل استاد دانشگاه درخواست دهد CV می‌تواند تمام چیزهایی که در طول تحصیل و فعالیت‌های دانشگاهی انجام داده را نمایش دهد و بدین ترتیب شانس فرد برای استخدام بالاتر می‌رود. اما رزومه‌ غالبا زمان استخدام  در  مشاغل در بخش خصوصی یا دولتی استفاده می‌شود و معمولا نقطه مقابل شغل‌های دانشگاهی است.

  • موقعیت جغرافیایی

در بعضی از نقاط جهان مثل انگلستان، نیوزلند و قسمت‌هایی از اروپا کارفرمایان از کلمه CV به منظور توصیف رزومه استفاده می‌کنند و معمولا از کلمه رزومه برای سند بازاریابی شغلی استفاده نمی‌کنند اما کشورهایی همچون آفریقای جنوبی، استرالیا و هند غالبا از اصطلاح CV و رزومه به جای یکدیگر استفاده می‌کنند.

ولی  در آمریکا رزومه و CV  را کاملا متمایز از یکدیگر می‌دانند و از آنها برای اهداف مختلف استفاده می‌کنند. در کشور خودمان نیز اکثر کارفرمایان رزومه و CV را به عنوان رزومه می‌شناسند و می‌توان گفت چند سالی است که معنا و مفهوم آن برای برخی افراد فرق کرده است.

چه مواقعی از رزومه یا سی وی استفاده میشود؟

اینکه متقاضی به دنبال چه کاری باشد در انتخاب رزومه یا cv  بسیار موثر است؛ برای مثال اگر فرد به دنبال کار در دانشگاه باشد و قصد استخدام به‌عنوان مدرس دانشگاه، استادیار یا پژوهش‌گر آکادمیک داشته باشد ارائه سی وی گزینه مناسبتری است.

از آنجایی که بعضی از مؤسسات آموزش عالی دستورالعمل های خاصی برای تنظیم سی وی دارند؛ بهتر است فرد قبل از ارسال درخواست همکاری وب‌سایت مؤسسه مورد نظر را بررسی کرده و راهنماهای آنها را برای نوشتن CV مطالعه کند و سپس با توجه به نکات ذکر شده فایل مورد نظر را تهیه کند.

زمان استفاده از رزومه و CV

چنانچه نمیدانید که برای استخدام در شغل مورد نظر خود کدام یک از این دو را باید برای  یا کارفرمای آینده خود ارسال کنید بهتر است که این سؤالات را از خود بپرسید:

  1. برای چه شغلی درخواست فرستاده‌اید

اگر فرد برای شغلی در دانشگاه یا مراکز آموزشی دیگری درخواست داده باشد بهتر است که از سی وی برای لیست کردن سوابق کاری و تحصیلی استفاده شود اما برخی مشاغل همچون مشاغل اداری اغلب به دنبال رزومه کاری هستند.

با این حال،  برخی از مؤسسات دستورالعمل‌های خاصی  برای مواردی که باید در رزومه گنجانده شوند دارند، بنابراین حتماً از قبل از مدیر دانشگاه یا مدرسه درباره این موضوع سوال شود تا فرمت درستی ارائه شود.

  1. شرکت سنتی است یا شرکت مدرن؟

درست است که اغلب کارفرمایان به رزومه‌های قطورتر علاقه بیشتری دارند اما جالب است بدانید که اکثر کارفرمایان حداکثر ۳۰ ثانیه برای مطالعه رزومه و سی وی زمان می‌گذارند؛ پس برای شغل‌هایی که متقاضی بیشتری دارند بهتر است که یک رزومه کوتاه و ارزشمند تهیه شود.

مقاله مرتبط: چگونه بخش مهارت من در رزومه را بنویسیم؟

کلام آخر

همانگونه که می‌دانید این روزها اکثر افراد برای استخدام در مشاغل مختلف به ارائه یک رزومه کاری احتیاج دارند اما از آنجایی که خیلی از افراد تفاوت رزومه و cv را نمی‌دانند ما در این مقاله بطور خلاصه تفاوت این دو فایل را شرح دادیم.

رزومه‌ها معمولا بین  ۱ تا ۲ صفحه هستند و باید با شغلی که فرد برای آن درخواست داده است همخوانی داشته باشد، در حالی که سی وی‌ها هیچ محدودیتی در طول فایل ندارد و معمولا بین ۳ تا ۱۰ صفحه تنظیم می‌شوند؛ گاهی نیز با توجه به سوابق تحصیلی و شغلی فرد شاهد صفحات بیشتری هستیم.

رزومه با توجه  به سطح تجربه حرفه‌ای و جایگاه شغلی مربوط، ممکن است شرح پروژه‌های دانشگاهی، شخصی یا کارهای داوطلبانه خود را نیز بتواند در رزومه‌ گنجانده شود اما سی وی یک سند کامل از فعالیتهای تحصیلی و شغلی فرد است که در اکثر مواقع هنگام درخواست برای موقعیت‌های آموزشی یا تحقیقاتی استفاده می‌شود؛

در زمان انتخاب ارسال رزومه یا CV باید نوع شغل و موقعیت جغرافیایی شرکت را بررسی شود؛ علاوه براین اگر در انتخاب فایل مناسب مردد هستید می‌توانید از مسئولین سازمان مثل مسئول استخدام یا مدیر منابع انسانی سوال بپرسید تا در این راستا شما را راهنمایی کنند و تا یک فایل ارزشمند ارائه دهید و شانس استخدام خود را بالا ببرید.

زهره سادات حسینی

از سال ۱۳۹۸ فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کردم. از تحصیل در رشته مهندسی کشاورزی به سمت طراحی گرافیک با نرم‌افزار فوتوشاپ سوق پیدا کرده و هم‌زمان با یادگیری آن، مدیریت شبکه‌های اجتماعی شرکت‌های مختلف را نیز برعهده گرفتم. بعد از مدتی به دنیای تولید محتوای متنی و وب‌سایت‌های شرکتی وارد شده و این تجربیات من را به سمت یادگیری سئو و اصول تولید محتوا سوق داد. تاکنون، بیش از 7۰۰ مقاله و محتوای متنی سئو شده تولید و هزاران طرح گرافیکی خلق کرده ام. چندین سایت وردپرسی را طراحی و بهینه‌سازی کرده و همچنان در زمینه طراحی سایت، تولید محتوای متنی و گرافیکی و مدیریت شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنم. همواره در تلاشم تا با یادگیری بیشتر و کسب تجربیات جدید، مهارت‌های خود را به سطح بالاتری رسانده و در مسیر حرفه‌ای خود مفید‌تر عمل کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *