ESC را فشار دهید تا بسته شود

قانون کار چیست؟ مقدار آن چقدر است؟

همه افراد در هر حوزه کاری که مشغول به کار هستند قطعاً می ‌دانند که قانون کار چیست؟ مقدار آن چقدر است؟ فرقی نمی‌کند که در سازمان یا شرکتی فعالیت دارید؛ چه به عنوان کارگر و چه به عنوان کارفرما باید در رابطه با قانون کار اطلاعاتی داشته باشید.

در هر حوزه ‌ای برای رسیدگی به حقوق اشخاص قوانین خاصی وجود دارد و برای رسیدگی به حقوق و مطالبات کارگران نیز قوانین خاصی در نظر گرفته ‌اند. از سال ۱۳۲۵ با تشکیل وزارت کار تا به کنون قوانین مختلفی را به عنوان قانون کار تعیین کرده‌ اند؛ اما آخرین ویرایش قانون کار که به شکل امروزی اجرا می‌ شود مربوط به سال ۱۳۶۸ است.

اهمیت قانون کار

قانون کار شامل یک قانون کلی یا جامعی است که قواعد مربوط به رابطه بین کارگر و کارفرما را تعیین می ‌کند و بر اساس این قانون هر شخص حقیقی و حقوقی در ازاء انجام کاری باید دستمزد دریافت کند و تعیین این دستمزد جزو حیطه قانون کار خواهد بود.

قانون کار تنها برای کارگران است و کارمندان دولت تحت شمول قانون خدمات کشوری از چنین قوانینی مستثنی هستند. یکی از مهمترین اهداف قانون کار، تعریف مشخصی از وظایف کارگر و کارفرما است، پس به همین سبب تمامی افراد فعال در مشاغل کاری مختلف قبل از استخدام و شروع به کار بهتر است بدانند قانون کار چیست؟ مقدار آن چقدر است؟

در رابطه با اینکه اهمیت قانون کار تا چه حدی هم بوده و حقوق تصویب شده کارگران و کارکنان دولت بر اساس قانون کار چقدر می‌ باشد، می ‌توانید با کارشناسان خبره و توانمند مشورت کنید. قطعاً این افراد با توجه به تخصص بسیار بالایی که دارند اطلاعات کافی در اختیار شما کاربران عزیز قرار می ‌دهند؛ در نتیجه با داشتن اطلاعات کافی می ‌توانید در شغل مورد نظر مشغول به کار شوید

حقوق قانون کار جدید

وزارت قانون کار در هر سال بر اساس شرایط مختلف حقوق و دستمزدی را برای کارگران و حتی کارکنان دولت تعیین می‌ کند. از آنجایی که بسیاری از افراد به دنبال موقعیت‌ های شغلی تازه با درآمد بالا هستند، قطعاً باید آگاهی کافی در رابطه با اینکه قانون کار چیست؟ مقدار آن چقدر است؟ به دست بیاورند.

سازمان برنامه و بودجه بر اساس افزایش حقوق کارکنان دولت که حداقل دریافتی آنان ۱۰ میلیون تومان است، اعلام کرده تا زمان تایید نهایی افزایش حقوق سال ۱۴۰۳ دستمزد کارکنان دولت بر اساس آخرین حکم سال ۱۴۰۲ اعمال شود.

چه بسا اینکه دولت برای کارکنان عیدی نیز در نظر می‌ گیرد و با آغاز سال ۱۴۰۳ هر شخصی دو تا سه برابر حقوق یک ماه خود را به عنوان عیدی دریافت می ‌کند.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که بر اساس گزارشات اعلام شده و میزان مالیات تعیین شده، برای افراد با مشاغل مختلف، حقوق دریافتی این افراد نیز متفاوت خواهد بود و چه بسا اینکه بسیاری از آنها معاف از مالیات هستند. البته معاف از مالیات حقوق و دستمزد نیز شرایط خاصی دارد که برای معاف از مالیات باید حتماً این شرایط را دارا بود.

 توجه داشته باشید که بر اساس آخرین نشست که شامل ۳۲۹مین نشست شورای عالی کار می ‌شود، با افزایش ۳۵.۳ درصد حقوق، به میزان ۸ میلیون و ۲۸ هزار تومان حقوق کارگران موافقت شد. حال جدا از این افزایش درصدی حقوق در سال ۱۴۰۳، حقوقی نیز مبنی بر حق اولاد، بن خاروبار و حق مسکن نیز به کارگران تعلق می ‌گیرد.

  • حق اولاد هم اکنون ۷۱۶.۶۰۰ تومان است.
  • بن خاروبار هم اکنون ۱.۴ میلیون تومان است.
  • حق مسکن نسبت به سال قبل در سال جاری بدون هیچ تغییراتی ۹۰۰ هزار تومان است.
  • در صورت تاهل بودن نیز ۵۰۰ هزار تومان حق تاهل به کارگران تعلق می‌ گیرد.

برخی از قوانین مهم مربوط به قانون کار

برخی از قوانین مهم مربوط به قانون کار

تمامی کارفرمایان، کارگاه‌ ها، موسسات تولیدی، صنعتی، خدماتی و حتی کشاورزی باید از قانون کار تبعیت کنند. بر اساس قانون کار تمامی افرادی که برای دریافت حقوق سهم سود یا مزد از کارفرما درخواست کار می‌ کنند، کارگر نامیده می ‌شوند.

شخص حقیقی یا حقوقی که به درخواست آن کارگر در مقابل دریافت دستمزد کار می ‌کند، کارفرما است. این کارفرمایان همان مسئولان و مدیران عهده‌ دار ادارات و کارگاه‌ ها هستند.

حال بر اساس قانون کار تمامی این کارفرمایان در قبال کارگر تعهداتی بر عهده می‌ گیرد و چنانچه نماینده کارفرما جدا از اختیارات قانون کار تعهدی داشته باشد و کارفرما آن را نپذیرد، قطعاً در برابر کارفرما ضامن خواهد بود.

بر اساس ماده ۴ قانون کار به محلی که کارگر به دستور کارفرما یا نماینده کارفرما در آن محل مشغول به کار شود، آن محل را کارگاه می‌ نامند و فرقی نمی‌کند که شامل موسسات صنعتی، ساختمانی، معدنی، کشاورزی، تجاری، عمومی، تولیدی و غیره باشد.

تمامی کارفرمایان، نمایندگان، کارفرما، کارگران و کارآموزان مشمول مقررات قانون کار هستند.

بر اساس بند چهارم اصل چهل و سوم و همچنین با در نظر قرار دادن بند ششم اصل دوم و اصول نوزدهم قانون اساسی اجبار یک شخص به کار معین و بهره ‌کشی از آن ممنوع است.

فرقی نمی‌کند که از چه قوم و قبیله‌ ای هستید، در هر صورت بر اساس قانون کار از حقوق مساوی برخوردار خواهید بود.

بر اساس قانون کار شخص کارگر و کارفرما یا طرفین می‌توانند در صورت توافق یکدیگر مدتی را به عنوان دوره آزمایشی کار کنند. چنانچه در این دوره خلاء به وجود بیاید، هر یک از این طرفین می‌ توانند بدون هیچ اخطاری و الزام به پرداخت خسارت رابطه را قطع کنند؛ اما با این شرط که مدت دوره آزمایشی باید در قرارداد کار تعیین شود و معمولا حداکثر مدت زمان آزمایش برای کارگران ساده یک ماه و برای کارگران متخصص سه ماه است.

افزایش حقوق و بیمه بیکاری

سالانه افراد زیادی به دلایل مختلفی شغل خود را از دست می ‌دهند، حال این افراد مجبور هستند تا جهت تامین معیشت زندگی خود دست به گریبان بیمه بیکاری شوند.

بسیاری از این افراد قطعاً به دنبال آن هستند که بدانند در صورت افزایش حقوق ۳۵ درصدی کارگران آیا بیمه بیکاری نیز در سال ۱۴۰۳ افزایش می ‌یابد؟ در صورتی که این افراد به خوبی بدانند قانون کار چیست؟ مقدار آن چقدر است؟

پس در رابطه با افزایش حقوق کارگران و بیمه بیکاری نیز اطلاعاتی دارند. پس این افراد به خوبی می ‌دانند که در صورت افزایش حقوق سالانه کارگران، به بیمه بیکاری آنها نیز افزوده می‌ شود.

 در واقع بر اساس قانون کار، بیمه بیکاری ۵۵ حقوق پایه را دریافت می ‌کند؛ چنانچه سالانه حقوق کارگران بیشتر از ۵۵ درصد افزایش یابد، پس قطعاً به حقوق بیمه کارگری نیز افزوده می ‌شود.

چگونگی تعیین حداقل دستمزد کارگران توسط شورای عالی کار

شورای عالی کار وظیفه تعیین حداقل دستمزد و حتی افزایش سالیانه دستمزد کارگران و کارکنان دولت را به عهده دارد. این شورا که متشکل از اعضای مختلف است، بر اساس قانون کار و با در نظر قرار دادن شرایط اقتصادی کشور، سالانه مبلغی را به دستمزد کارگران اضافه می ‌کند. البته بر اساس قانون وزارت کار حقوق متقابل کارگر و کارفرمایان رعایت می ‌شود و مبلغ اعلامیه حقوق کارگر و کارفرمایان توسط شورای عالی کار یکسان نیست؛ اما این حقوق را متناسب با شرایط اقتصادی در نظر می ‌گیرند.

پس از تصمیم گیری نهایی شورای عالی کار؛ تمامی شرکت‌ ها، کارگاه ‌ها و کارفرمایان موظف هستند تا حقوق کارگران را به درستی محاسبه کرده و در موعد مقرر این حقوق به آنها پرداخت شود.

مقاله مرتبط: توسعه فردی چیست؟ آشنایی با مهارت‌های توسعه فردی

قوانین مربوط به قراردادهای کاری

در وزارت کار در رابطه با مشاغل مختلف قوانین خاصی وجود دارد که یکی از این قوانین مهم مربوط به قراردادهای کاری است. این قانون چالش بین کارفرما و کارگران را برای رعایت حق و حقوق هر یک از این دو طرف برطرف می ‌سازد.

بر اساس قانون وزارت کار و قرارداد، کارگر و کارفرما موظف هستند تا قوانین و شرایط درج شده در قرارداد را مورد توجه قرار دهند. معمولاً در سند رسمی و قانونی قرارداد، تمامی شرایط و قوانین بر اساس قانون وزارت کار درج می‌شود و چنانچه نارضایتی وجود دارد؛ باید قبل از اخذ قرارداد به آن توجه داشت.

بر اساس ماده ۷ تا ۱۳ قانون وزارت کار که تعریف دقیقی در رابطه با اخذ قرارداد ارائه داده است، تمامی قراردادهای کاری بین دو طرف صورت می ‌گیرد. دو طرفین این قرارداد کارگر و کارفرما هستند که کارفرما می ‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد؛ اما کارگر وظایف معینی دارد که بر اساس قانون وزارت کار حق و حقوق آن پرداخت می‌ شود.

بر اساس ماده ۷ قرارداد کار، کارگر در مقابل دریافت دستمزد، کاری را با مدت موقت یا غیر موقت بر اساس قانون  شرایط قرارداد انجام می ‌دهد.

بر اساس تبصره ۱ قانون وزارت کار برای تمامی اموری که طبیعت آنها جنبه غیر مستمر دارد، وزارت کار و امور اجتماعی حداکثر مدت موقت زمان کار را تهیه و تصویب آن به عهده هیئت وزیران است.

بر اساس ماده ۸ قانون کار در صورتی می‌توان شرایط موجود در قرارداد کاری را تغییر کرد که مزایایی کمتر از امتیازات ذکر شده در قرارداد برای کارگر نداشته باشد.

بر اساس ماده ۹ قانون کار برای صحت قرارداد باید در زمان اخذ قرارداد شرایطی همچون معین بودن موضوع قرارداد، ممنوع نبودن قانون، شرع طرفین در تصرف اموال و… مورد بررسی قرار بگیرد.

زهره سادات حسینی

از سال ۱۳۹۸ فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کردم. از تحصیل در رشته مهندسی کشاورزی به سمت طراحی گرافیک با نرم‌افزار فوتوشاپ سوق پیدا کرده و هم‌زمان با یادگیری آن، مدیریت شبکه‌های اجتماعی شرکت‌های مختلف را نیز برعهده گرفتم. بعد از مدتی به دنیای تولید محتوای متنی و وب‌سایت‌های شرکتی وارد شده و این تجربیات من را به سمت یادگیری سئو و اصول تولید محتوا سوق داد. تاکنون، بیش از 7۰۰ مقاله و محتوای متنی سئو شده تولید و هزاران طرح گرافیکی خلق کرده ام. چندین سایت وردپرسی را طراحی و بهینه‌سازی کرده و همچنان در زمینه طراحی سایت، تولید محتوای متنی و گرافیکی و مدیریت شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنم. همواره در تلاشم تا با یادگیری بیشتر و کسب تجربیات جدید، مهارت‌های خود را به سطح بالاتری رسانده و در مسیر حرفه‌ای خود مفید‌تر عمل کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *