ESC را فشار دهید تا بسته شود

در مصاحبه شغلی چگونه در مورد سابقه و مزایای شرکت سوال کنیم؟

روز مصاحبه یک روز مهم و سرنوشت ساز است که سوالات مهمی در آن رد و بدل می‌شوند. معمولا در روز مصاحبه این کارفرما است که از جویای کار سوال می‌پرسد و همین مسئله موجب شده تا سوال پرسیدن  متقاضی از کارفرما چیز عجیبی باشد و ما کمتر شاهد آن باشیم. پرسیدن سوال در  روز مصاحبه مهم و کارآمد است اما شما باید مراقب سوالاتی که می‌پرسید باشید، زیرا سوال‌هایی که از مسئول استخدام می‌پرسید جایگاه شما را مشخص می‌کنند.

هنگامی که به یک مصاحبه شغلی دعوت شده‌اید  باید مطمئن شوید که شرکت و نقشی که برای آن دعوت شده‌اید، با اهداف حرفه‌ای و روحیات شما همخوانی دارد. پرسیدن سوال در مورد سابقه و مزایای شرکت یکی از مهمترین قسمت‌های مصاحبه است که کمک بسیاری به شما می‌کند. بنابراین از اینکه در طول مصاحبه از کارفرمای خود سوال بپرسید، نترسید اما یادتان باشد که این کار باید طبق اصول و در زمان درست انجام شود تا نتیجه معکوس ندهد.

در مقاله پیش‌رو قرار است بررسی کنیم که در مصاحبه شغلی چگونه در مورد سابقه و مزایای شرکت سوال کنیم.

تحقیق درباره شرکت

برای کسب اطلاعات درباره شرکت بهتر است قبل از مراجعه به آنجا درباره آن تحقیق کنید و با یک شناخت نسبی روز مصاحبه حاضر شوید.

  • تاریخچه و سابقه: شما می‌توانید از قبل اطلاعاتی مربوط به تاریخچه شرکت، طرز کار، ارزش‌ها و برنامه‌های آتی شرکت را مطالعه کنید.
  • فرهنگ سازمانی: درصورت دسترسی به کارمندان فعلی یا حتی کارکنان سابق شرکت درباره شرکت و محیط آن سوال بپرسید.
  • وب‌سایت شرکت: این روزها اکثر کارها به وسیله اینترنت انجام میشود و شما به راحتی می‌توانید به وب سایت شرکت مراجعه کنید و بخش‌های مرتبط با ماموریت‌ها، ارزش‌ها، محصولات و خدمات را مطالعه کنید.
  • شبکه‌های اجتماعی و اخبار: از آنجایی که هر کسب و کاری یک شعبه دیگری در دنیای مجازی دارد شما می‌توانید از این طریق به‌روزترین اطلاعات و اخبار را به دست آورید.

پس از بررسی‌های لازم و مطلوب بودن شرایط می‌توانید سوالات مد نظر خود را لیست کنید اما یادتان باشد که این سوالات باید با اهداف حرفه‌ای و شخصی‌تان هم خوانی داشته باشد.

همانگونه که پیشتر اشاره کردیم زمان مطرح کردن سوال در نتیجه مصاحبه تاثیر مستقیمی دارد پس شما حتما باید به این نکته توجه کنید و زمان شناس باشید. بهترین زمان برای پرسیدن این سوالات معمولا در پایان مصاحبه است پس همان ابتدا چیزی در رابطه با مزایای شرکت سوال نپرسید یا اینکه در میان سوالات مصاحبه کننده نپرید.

سوالاتی در رابطه با ارزش‌ها و فرهنگ سازمانی

سوالاتی در رابطه با ارزش‌ها و فرهنگ سازمانی

هنگامی که کارفرما تمام سوالات مد نظر خود را بپرسد قطعا از شما میخواهد که اگر سوالی مد نظرتان است بپرسید یا اینکه نکته‌ای اضافه کنید. شما می‌توانید سوالات خود را با سوال در مورد فرهنگ سازمانی شرکت شروع کنید و از آنها بخواهید که استانداردهای شرکت را برای شما شرح دهند یا اینکه بپرسید چه ویژگی‌هایی در کارکنانی که موفق می‌شوند در این شرکت اهمیت دارد.
علاوه براین می‌توانید در رابطه با برنامه‌های شرکت نیز از کارفرمای خود سوال بپرسید؛ برای مثال: چه برنامه‌ها یا پروژه‌های استراتژیک جدیدی در شرکت در حال انجام است؟ یا اینکه این پروژه‌ها با ماموریت کلی شرکت همخوانی دارند یا خیر؟

در رابطه با با مدیریت شرکت نیز می‌توانید بپرسید که چگونه تیم مدیریت با کارمندان ارتباط برقرار می‌کند؟ یا آیا شرکت برنامه‌ای برای مشارکت کارکنان در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک دارد یا خیر.

سوالات درباره مزایا و امکانات تعادل بین کار و زندگی

همانگونه که می‌دانید اطلاع از امکانات و مزایای یک شغل بسیار مهم است و اگر همان ابتدای کار در رابطه با آن صحبت نشود قطعا بعدها به مشکل بر می‌خورید یا اینکه دائم خود را با افرادی که در سمت شما که در شرکتی دیگر مشغول به کار هستند مقایسه می‌کنید و همین امر موجب ناراضی بودن شما خواهد شد بنابراین بهتر است که پس از اتمام مصاحبه با مسئول استخدام صحبت کرده و سوالات خود را مطرح کنید. معمولا سوالاتی که ذهن افراد جویای کار را به خود مشغول میکند عبارتنداز:

  • چه برنامه‌هایی برای حمایت از تعادل بین کار و زندگی وجود دارد؟
  • آیا شرکت انعطاف‌پذیری زمانی یا امکان دورکاری را فراهم می‌کند؟
  • چه فرصت‌هایی برای آموزش و پیشرفت شغلی در شرکت وجود دارد؟
  • آیا برنامه‌هایی برای ارتقاء داخلی یا راه‌های توسعه حرفه‌ای وجود دارد؟
  • آیا امکان دارد درباره مزایای جانبی مثل بیمه، برنامه‌های بازنشستگی و امکانات دیگر توضیح دهید؟
  • آیا شرکت برنامه‌هایی برای سلامتی و تندرستی کارکنان دارد؟

مقاله مرتبط: تکنیک STAR در مصاحبه شغلی چیست؟

جمع­ بندی

روز مصاحبه یک روز مهم برای افراد جویای کار به حساب می‌آید که در آن روز آینده کاری شما رقم می‌خورد به همین دلیل از قبل باید برای این روز آماده شوید و تمام خواسته‌ها و سوالات مد نظر خود را لیست کنید تا در روز مقرر در رابطه با آنها با  کارفرمای خود صحبت کنید.

از آنجایی که در روز مصاحبه قرار است کارفرما با شما و مهارتهایی که دارید آشنا شود معمولا ایشان اکثر سوالات را مطرح می‌کند اما شما نیز می‌توانید در آخر جلسه خیلی مودبانه سوالات خود را مطرح کنید تا بدانید که بعدها شرکت چه امکاناتی را در اختیار شما قرار می‌دهد. از همه مهمتر این سوالات به کارفرما نشان می‌دهد که شما به نقش خود در شرکت اهمیت می‌دهید و برایتان مهم است که در سالهای آتی شرکت در چه جایگاهی قرار می‌گیرد.

بهتر است درباره  سوالات پیش پا افتاده و کلی از قبل تحقیق کنید و در حین مصاحبه تنها سوالات کلیدی و مهم را مطرح کنید تا سوالاتتان بیش از حد نشود و از همان ابتدای کار کارفرما شما را رد نکند. برای تسلط بهتر روی سوالاتتان می‌توانید تمام آنها را ببین کنید و سپس تعدادی از مهمترین آنها را نگه دارید و مدام آنها را تکرار کرده و تا با اعتماد به نفس سوالات خود را مطرح کنید و به نتیجه دلخواه خود برسید.

زهره سادات حسینی

از سال ۱۳۹۸ فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کردم. از تحصیل در رشته مهندسی کشاورزی به سمت طراحی گرافیک با نرم‌افزار فوتوشاپ سوق پیدا کرده و هم‌زمان با یادگیری آن، مدیریت شبکه‌های اجتماعی شرکت‌های مختلف را نیز برعهده گرفتم. بعد از مدتی به دنیای تولید محتوای متنی و وب‌سایت‌های شرکتی وارد شده و این تجربیات من را به سمت یادگیری سئو و اصول تولید محتوا سوق داد. تاکنون، بیش از 7۰۰ مقاله و محتوای متنی سئو شده تولید و هزاران طرح گرافیکی خلق کرده ام. چندین سایت وردپرسی را طراحی و بهینه‌سازی کرده و همچنان در زمینه طراحی سایت، تولید محتوای متنی و گرافیکی و مدیریت شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنم. همواره در تلاشم تا با یادگیری بیشتر و کسب تجربیات جدید، مهارت‌های خود را به سطح بالاتری رسانده و در مسیر حرفه‌ای خود مفید‌تر عمل کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *