ESC را فشار دهید تا بسته شود

رزومه چیست؟ چگونه رزومه کاری خوب بنویسیم؟

اگر قصد پیداکردن یک شغل خوب و پردرآمد را دارید، باید با فرایند رزومه‌ نویسی آشنایی داشته باشید و بدانید رزومه چیست؟ تا بتوانید معرفی‌نامه (رزومه) خودتان را برای شرکت موردنظرتان بفرستید و در موقعیت شغلی مناسبی استخدام شوید یا فرصت مصاحبه شغلی را کسب کنید. پس چنانچه قصد ارسال رزومه کاری و سوابق شغلی خود برای کارفرماهای مختلف را دارید، با ما همراه باشید تا با نکات مهمی حول نحوه نگارش رزومه کاری آشنا شوید، بدانید چه مطالبی باید در رزومه کاری بنویسید و شانس‌‎تان برای یافتن شغلی مرتبط با مشخصات شما توسط کارفرمایان مختلف افزایش یابد.

رزومه چیست؟

دراین‌باره که رزومه چیست؟ باید گفت Resume به سندی گفته می‌شود که در آن به سوابق شغلی و تحصیلی افراد برای یافتن یک موقعیت شغلی اشاره می‌شود. در یک رزومه خوب، معمولا به تجربیات و اطلاعات افراد به شکل مناسب برای کارفرما پرداخته می‌شود.

گرچه استانداردهای مختلفی برای نوشتن یک رزومه کاری حرفه‌ای وجود دارد، اما معمولا این کار امری سلیقه‌ای است و هر چه جزئیات بیشتری را شامل شود، شانس دیده‌شدن و پذیرش شما در موقعیت دلخواه‌تان بیشتر می‌شود. در این سند معمولا به تجارب، صلاحیت‌ها و توانایی‌ها و مهارت‌های شما اشاره می‌شود تا کارفرما در زمینه استخدام شما بتواند بهتر تصمیم‌گیری کند.

اما کامل ترین و بهترین رزومه چیست؟ رزومه خوب، رزومه‌ای است که نقاط ضعف شما را پوشانده و اطلاعات مناسب با شغل و ویژگی‌های شما را بهتر برجسته نماید.

طول رزومه نگارش شده

معمولا رزومه‌های استاندارد حدود دو صفحه اطلاعات را شامل می‌شوند و دربرگیرنده اطلاعات مهم و سوابق شغلی‌اند و زیاد به جزئیات اشاره نمی‌کنند. در این زمینه بهتر است به تفاوت cv و resume اشاره کوتاهی کنیم. در حالیکه رزومه عمدتا ۱ الی ۲ صفحه است و به شکل تیتروار و بسیار مختصر به اطلاعات تحصیلی و شغلی اشاره دارد، برحسب موقعیت شغلی دلخواه فرد تنظیم می‌شود و کلیه سوابق شغلی فرد را شامل نمی‌شود، در cv (curriculum vitae) سوابق شغلی فرد، اطلاعات شخصی وی، سوابق تحصیلی، کتب و مقالات چاپ شده، جوایز و افتخارات او هم درج می‌شود. cv به شکل ترتیب زمانی نگارش پیدا می‌کند تا کارفرما سیر پیشرفت فرد را ببیند و دید خوبی نسبت به کارجو پیدا کند. اما در هر صورت چنانچه رزومه طولانی دارید، با نگارش آن به شکل جدول، انتخاب فونت با اندازه کوچکتر و نشانه گذاشتن، می‌توانید حجم آن را کم کنید.

انواع متفاوت رزومه

شاید بپرسید انواع نگارش رزومه چیست؟ عمدتا نحوه نگارش رزومه به ۴ صورت است که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

نوع رزومه شرح مشخصات رزومه
زمانی(chronological) در این نوع رزومه نویسی برحسب تاریخ، سوابق شغلی نوشته می‌شود که راحت‌ترین شیوه تهیه رزومه به شمار می‌رود. این شیوه بیشتر مورد استفاده دانشجویان، بسیار پرجزئیات و زندگی‌نامه گونه‌اند.
عملکردی(functional) در این شکل از رزومه نویسی، روی سوابق و مهارت‌های مرتبط بر شغل تاکید می‌شود و رزومه‌ای به شدت کاربردی محسوب می‌شود.
ترکیبی(combination) این نوع رزومه نویسی شامل نوع عملکردی و زمانی است که هم به سوابق شغلی اشاره دارد و هم به مهارت‌های فرد.
هدفمند(targeted) این نوع رزومه نویسی احتمال دارد ترکیبی، کاربردی یا زمانی نوشته شود و برحسب موقعیتی که فرد قصد دارد در آن شاغل شود. این رزومه به ویژه چنانچه درخواست آنلاین کار می‌دهید، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و قسمت‌های مختلف آن (مهارت‌های شغلی- تحصیلی و توانمندی‌های فرد) با در نظر گرفتن کلمات کلیدی شغل مورد نظر نگاشته می‌شود.

اگر قصد رزومه نویسی برای شغل خاصی را دارید، با درنظرگفتن هدف خود از ارسال رزومه یک نوع از انواع رزومه  بالا را می‌توانید برگزیده و به نگارش رزومه اقدام کنید. شاید بپرسید مناسب‌ترین نوع رزومه نویسی و الگو و ساختار رزومه چیست؟ و کدام شیوه برای شما مناسب‌تراست؟ در جواب باید گفت معمولا نگارش رزومه برحسب زمان‌بندی می‌تواند برای کارجویان بیشتر مناسب باشد و اغلب در بیشتر حوزه‌های تخصصی و کاری، این نوع رزومه نویسی بیشتر شناخته شده است.

اگر علاقه‌ای به نگارش رزومه خود بر اساس این شیوه ندارید، راه دیگر این است که ابتدا اطلاعات، توانمندی‌ها و مهارت‌های خود را نوشته و سپس با درنظر گرفتن کلیه اطلاعاتی که در اختیار دارید، یک الگو و ساختار مناسب برای تنظیم رزومه کاری خود برگزینید.

رزومه کاری چیست؟

اغلب افراد برای یافتن یک جایگاه شغلی مناسب به تنظیم رزومه کاری اقدام می‌کنند، اما رزومه کاری چیست؟ این نوع رزومه نویسی کامل‌ترین و مرسوم‌ترین نوع رزومه‌ای است که می‌شناسیم و دربرگیرنده مهارت‌ها، توانمندی‌ها، دستاوردها، جوایز، مدارک تحصیلی و سوابق شغلی افراد است که در آن نه تنها سوابق تحصیلی ذکر شده، بلکه سوابق شغلی هم در آن درج گردیده است.

بخش‌های مختلف یک رزومه کاری

از جمله سوالات پرتکرار کارجویان این است که یک رزومه کاری حرفه‌ای چیست و باید شامل چه اطلاعاتی باشد. در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

رزومه کاری حرفه‌ای، الگو و ساختار مناسبی دارد

در این رزومه نویسی کوشش می‌شود فرد ارزش‌ها و مهارتهایش را به کارفرما بشناساند. اما به چه شکل نگارش آن را آغاز کرده و چگونه آن را بنویسیم. در حقیقت ساختار مناسب نگارش رزومه کاری چیست؟ حتما باید الگو و قالبی برای نگارش داشته باشید و کلیه تجارب، نقاط قوت و مهارت‌هایتان را در آن بگنجانید. این رزومه باید حاوی بخش‌هایی همچون: اطلاعات تماس، تجارب کاری فرد، مهارت و تحصیلات وی باشد.

حتما در نگارش آن از فونتی خوانا کمک گرفته و آن را درست قالب‌بندی کنید. در قسمت اضافی دیگری سایر ترجیحات خود، گواهینامه‌ها، مدارک غیرتحصیلی و دانشگاهی‌تان را هم درج نمایید. حدود ۲ صفحه می‌تواند رزومه مناسبی باشد، اما معمولا رزومه‌های تک‌صفحه‌ای بیشتر به چشم می‌آیند.

رزومه را بهتر است به شکل pdf ذخیره‌سازی کنید تا شکل ظاهری آن تغییر نکند، چرا که اگر آن در فرمت ورد یا سایر فرمت‌ها ذخیره کنید، به هم‌ریخته نمایش داده می‌شود. می‌توانید از نرم‌افزارهای رزومه‌سازی آنلاین هم استفاده کرده و رزومه تهیه شده را در فضای آنلاین و شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی همچون لینکدین و… جهت دیده‌شدن بیشتر قرار دهید.

درج اطلاعات شخصی

اما منظور از درج اطلاعات شخصی در رزومه حرفه‌ای چیست؟ حتما به درج اطلاعات شخصی همچون نام و نام خانوادگی، شماره تماس (تلفن همراه و ثابت)، تاریخ تولد و آدرس خود بپردازید. قبلا افراد به درج عکس هم می‌پرداختند تا شناسایی و انتخاب آن‌ها بر حسب سن، جنس و رنگ پوست‌شان راحت‌تر باشد. اما این امر کاملا اختیاری می‌تواند باشد و اگر تصمیم به استفاده و درج عکس در رزومه خود داشتید، حتما لبخند زده و از شانه به بالا تصویری از خود در رزومه‌تان درج کنید. به شکل کلی باید گفت درج عکس کلا خوب نیست، مگر کارفرما علاقمند به دریافت آن باشد.

هدف رزومه یا خلاصه رزومه

بعد از آن که اطلاعات شخصی‌تان را در رزومه کاری درج کردید، به نگارش هدف رزومه بپردازید. خلاصه رزومه در رزومه کاری چیست؟ این مساله به معنای نگارش خلاصه‌ای از  فعالیت‌های شما و درج هدف رزومه شماست. حتما از جملات کوتاه استفاده کنید به نحوی که به خوبی بیانگر هدف شما باشد. افراد مبتدی و دارای سوابق کاری اندک، این بخش برایشان بسیار حایز اهمیت است. در حقیقت هدف رزومه بیانیه بسیار کوتاهی از زبان کارجوست که مهارت و تجارب کاری او را در رابطه با موقعیت شغلی مورد تقاضا توصیف می‌کند.

تحصیلات

حتما در رزومه حرفه‌ای خود به میزان سطح تحصیلات دانشگاهی و تحصیلی‌تان اشاره کرده و سایر مدارک‌تان را هم کوتاه نام ببرید. پس معنای عدم بزرگنمایی در زمان نوشتن رزومه چیست؟ از بزرگنمایی بپرهیزید تا در حین مصاحبه شغلی یا در مراحل نخستین رورزهای فعالیت‌تان دچار شکست شغلی نشوید.

سوابق شغلی

در رزومه نویسی و درج سوابق شغلی حتما از کلماتی که شما را فرد فعالی معرفی می‌کند (واژه‌هایی مانند توسعه و هماهنگی، برنامه‌ریزی)، استفاده کنید. حتما در نگارش این بخش از رزومه کاری خود، روی فعالیت‌های گروهی تمرکز داشته و از نوشتن عبارات بسیار کلیشه‌ای بپرهیزید.

در زمینه نوشتن مهارت‌های خود همچنین برحسب نوع شغل دلخواه‌تان، مهارت‌هایتان را اولویت‌بندی کنید. مثلا چنانچه به دنبال شغل بازاریابی می‌گردید، حتما جزو مهارت‌هایتان به فن مذاکره اشاره داشته باشید. هم‌اکنون به خوبی می‌دانید منظور از سوابق شغلی در رزومه کاری چیست؟

تسلط بر زبان‌های مختلف

از سوالات دیگر کارجویان آن است که معنای تسلط بر زبان‌های متعدد در رزومه چیست؟ حتما منظور تسلط به زبان انگلیسی (غیر از فارسی)  یا دیگر زبان های دنیاست که اغلب کارفرما در آگهی شغلی بدان اشاره می‌کند. آوردن این بخش در رزومه کاری سلیقه ای نیست و الزامی ندارد حتما به این قسمت اشاره داشته باشید، اما در صورت علاقمندی به فعالیت در یک شرکت بین‎‌المللی  قطعا اشاره به این بخش برای شما امتیازاتی را به همراه خواهد داشت.‌ دقت نظر داشته باشید برخی شرکت‌ها علاقمند به دریافت رزومه انگلیسی شما هم هستند در این‌صورت قبل از نگارش یا ارسال آن کل متن رزومه‌تان را به زبان انگلیسی نوشته و از فرد مسلطی در این راستا کمک بگیرید تا در ترجمه اشتباهی صورت نپذیرد.

دستاوردها و علایق شخصی

چنانچه در دوره‌های خاصی مشارکت داشته‌اید، طی مدت زمان دوره، نام آن و مدرک اخذ شده را در رزومه‌تان قید کنید. حتما می‌پرسید علایق و دستاوردها در رزومه کاری چیست؟

کارفرمایان همیشه به علایق و اولویت‌های شما توجه خاصی دارند. بهتر است در این بخش هم به فعالیت‌های گروهی و تیمی اشاره داشته و از درج فعالیت‌های شخصی و انفرادی مانند مطالعه و … بپرهیزید و تلاش کنید به درج سرگرمی‌های متنوع اشاره داشته باشید. حتما نیاز، خواست و ترجیحات شرکت را در زمان نگاشتن علایق خود در فرایند رزومه نویسی مدنظر قرار دهید. افتخارات خود را هم می‌توانید در این بخش بیاورید.

این بخش را کوتاه بنویسید. چنانچه سن شما بیشتر شود علایق‌تان و اولویت‌هایتان تغییر خواهد کرد و پراهمیت‌تر و کوتاه‌تر خواهد شد. برای دادن نظم به اطلاعاتی که در این بخش به آن اشاره می‌کنید، حتما از بولت پوینت و علامت‌گذاری به شکلی مناسب استفاده کنید مانند:

  • علایق علمی
  • ورزشی
  • و…

چنانچه کتابی تالیف کرده‌اید، مقالاتی نگاشته‌اید، در انجمن‌های خاصی عضو هستید، در دوره‌های خاصی شرکت کرده‌اید، موفقیت‌های ورزشی یا علمی خاصی به دست آورده‌اید، در دوره‌های آموزشگاهی شرکت داشته‌اید، تقدیرنامه‌ای دریافت کرده‌اید، به همه آن‌ها می‌توانید در این بخش بسیار کوتاه به آن اشاره داشته باشید.

اگر سرگرمی جذابی دارید که مرتبط با شغل مورد تقاضای شماست، حتما به آن اشاره داشته باشید (به ویژه سرگرمی‌های خاصی که نمایانگر تخصص و توانمندی‌های شما باشد) تا به جذب بیشتر شما توسط کارفرما منجر شود. مثلا اگر سناریو نویس هستید، تسلط بر شیوه‌های مختلف طراحی محتوا می‌تواند برای کارفرما جالب باشد. همچنین در بخش علایق شما می‌توانید به ارائه یک بیوگرافی بسیار کوتاه از خود بپردازید و با این کار کارفرما از شما شناخت بهتری خواهید داشت.

ارجاعات رزومه کاری

اغلب کارفرمایان زمان زیادی جهت بررسی رزومه افراد لحاظ نمی‌کنند، پس اگر کمبود جا دارید، می‌توانید این بخش را در نظر نگیرید و صرفا شماره تماس کارفرمایان قبلی‌تان را درج کنید و یا به دو نوع ارجاع در رزومه بپردازید:

  • ارجاع تحصیلی- معرفی اساتید
  • ارجاعات شغلی- معرفی کارفرمایان گذشته

همچنین می‌توانید نامه‌ای پوششی که موید متناسب بودن شما برای شغل مدنظر است، در این بخش ضمیمه کنید. در این قسمت معرفی چند معرف می‌تواند کارساز باشد. افرادی که کارفرما بتواند درباره تخصص و تجارب قبلی کاری شما از آن‌ها جستجو کند.

انجام پروژه‌های شخصی (انفرادی)

چنانچه بر روی چندین پروژه انفرادی کار کرده‌اید، به کارفرما توانمندی کار به شکل مستقل را در حوزه مربوطه نشان می‌دهید. بنابراین نسبت به قید نام پروژه در رزومه کاری‌تان (مانند کار روی یک بازی یا برنامه توسعه‌ای) اقدام کنید.

درج مهارت‌ها

حتما به مهارت‌های زیر در رزومه نویسی اشاره داشته باشید:

  • تسلط به دیگر زبان‌ها (همچون انگلیسی)
  • مهارت‌های خدمات‌دهی، رهبری، ارتباطی، مهارت‌های اجتماعی و…
  • مهارت جستجو در اینترنت
  • تسلط بر ابزارهای آنلاین در ارتباط با شغل مورد تقاضا
  • توانمندی کار با نرم‌افزارهای آفیس مانند ورد، اکسل و …
  • در هر مهارت یکی از سطوح مبتدی تا پیشرفته را برای خود لحاظ کنید تا کارفرما دقیقا متوجه شود شما در چه سطحی قرار دارید. سطح مبتدی (برخوردار از دانش اولیه اندک کاری و نیازمند آموزش زیاد)، سطح متوسط (دارابودن دانش قوی در ارتباط با موضوع و نیازمند تمرین و نظارت اندک)، سطح مسلط (توانایی کار بر روی پروژه‌ها به شکل مستقل)، سطح پیشرفته (دارای مهارت و دانش عمیق در رابطه با جایگاه شغلی موردنظر)

در یک شیوه دیگر می‌توانید به مهارت‌های نرم یا سخت اشاره داشته باشید. عمدتا مهارت‌های نرم دربرگیرنده قابلیت‌های انفرادی، شخصی و توانمندی‌های افراد است که بر تعامل فرد و ارتباطات او در محیط کار اثر می‌گذارد همچون توانایی همکاری کار تیمی، دارابودن رفتار شایسته، مدیریت وضعیت و نیاز به موفقیت و در زمینه مهارت‌های سخت به مهارت‌های فنی که به واسطه آموزش، تجارب کاری یا تحصیلات به دست آمده باشد، گفته می‌شود همچون مهارت‌های رایانه‌ای و مهارت‌های زبان.

چنانچه شما یک کارجوی توانمند و دارای مهارت‌های زیاد هستید، نوشتن رزومه کاری بر حسب مهارت‌های شغلی مورد نظر به استخدام شما بیشتر کمک خواهد کرد. بر این اساس می‌توانید تستMBTI را انجام داده و نقاط قوت و مثبت وجودی‌تان را مشخص و در رزومه کاری به درج آن‌ها اقدام کنید.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای موفقیت در مصاحبه شغلی و کاری + مهم ترین سوالات مصاحبه شغلی با جواب

اهمیت داشتن رزومه کاری خوب چیست؟

در هر صورت باید اشاره کنیم که داشتن رزومه کاری خوب سبب کسب شغل دلخواه‌تان خواهد شد. نکته مهم در این زمینه آن است که داشتن رزومه کاری خوب به معنای برخورداری از سوابق کار زیاد و یا مهارت‌های متعدد نیست، بلکه منظور معرفی کارجو و توانمندی‌های کنونی‌اش به بهترین شکل می‌باشد تا بتواند با ارسال آن به مصاحبه شغلی دعوت شده یا جایگاه کاری دلخواه خود را بیابد.

پس اهمیت داشتن رزومه کاری چیست؟ همانطور که گفتیم با داشتن یک رزومه حرفه‌ای شما نشان می‌دهید که فردی باانگیزه و باهوش هستید و برای رسیدن به جایگاه دلخواه‌تان، سخت کوشش خواهید کرد و از تجربه، دانش و مهارت‌های کافی برخوردارید.

ذکر چند نکته در اینجا حایز اهمیت است. بهتر است برای درج نام و نام خانوادگی حتما از فونتی بزرگتر در مقایسه با سایر بخش‌ها استفاده کنید. ایمیل رسمی خود را هم درج کرده و از قراردادن ایمیل‌های غیرحرفه‌ای و دوستانه بپرهیزید. سعی کنید به نمونه کارهای حرفه‌ای خود لینک دهید و حساب کاربری لینکدین خود را هم به روز نگه دارید. از آنجا که امروز در عصر ارتباطات هستیم و همه افراد تقریبا به رسانه‌های اجتماعی و ایمیل دسترسی دارند، دیگر چندان نوشتن آدرس کتبی اهمیت و ضرورتی ندارد.

شایان ذکر است اگر سوابق کاری در یک زمینه خاص ندارید، حتما به سوابق مرتبط خود اشاره کنید و فعالیت‌های داوطلبانه، برنامه‌های تکمیلی و … را درج کنید و بکوشید رزومه‌تان طرح زیبایی داشته باشد، فاقد اغلاط املایی بوده و درستی اطلاعات درج شده در آن را به دقت بررسی کنید. مهمترین نکات و اطلاعات را اول بنویسید، به دستاوردهایتان طوری اشاره کنید که جلب توجه کند. حتما قبل از نگارش یک رزومه کاری خوب شرح شغل مورد نظرتان را بررسی و سرچ کنید تا متناسب با آن از کلمات مرتبط در رزومه نویسی استفاده کنید و نشان دهید کارمند ایده‌آلی برای استخدام شدن هستید.

سخن پایانی

نگارش یک رزومه شغلی حرفه‌ای، کار کمی زمان‌بر و دشوار به نظر می‌رسد، اما برای آن که بتوانید شغل خوبی متناسب با نیازها و تحصیلات خود پیدا کنید، قطعا ابتدا باید یک رزومه خوب داشته باشید. اما یک رزومه کاری چیست؟ و در چه صورت واژه حرفه‌ای به آن اطلاق می‌شود.

چنانچه رزومه شغلی شما کوتاه باشد، شانس دیده‌شدن و خواندن آن توسط کارفرمایان افزایش خواهد یافت. اگر با فرایند رزومه نویسی چندان آشنا نیستید، با مطالعه مطلب بالا حتما می‌توانید به موارد ضروری جهت درج در یک رزومه خوب اشاره کنید و در کمتر از یک ساعت، رزومه‌ کاری حرفه‌ای برای خود تنظیم کنید.

زهره سادات حسینی

از سال ۱۳۹۸ فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کردم. از تحصیل در رشته مهندسی کشاورزی به سمت طراحی گرافیک با نرم‌افزار فوتوشاپ سوق پیدا کرده و هم‌زمان با یادگیری آن، مدیریت شبکه‌های اجتماعی شرکت‌های مختلف را نیز برعهده گرفتم. بعد از مدتی به دنیای تولید محتوای متنی و وب‌سایت‌های شرکتی وارد شده و این تجربیات من را به سمت یادگیری سئو و اصول تولید محتوا سوق داد. تاکنون، بیش از 7۰۰ مقاله و محتوای متنی سئو شده تولید و هزاران طرح گرافیکی خلق کرده ام. چندین سایت وردپرسی را طراحی و بهینه‌سازی کرده و همچنان در زمینه طراحی سایت، تولید محتوای متنی و گرافیکی و مدیریت شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنم. همواره در تلاشم تا با یادگیری بیشتر و کسب تجربیات جدید، مهارت‌های خود را به سطح بالاتری رسانده و در مسیر حرفه‌ای خود مفید‌تر عمل کنم.