ESC را فشار دهید تا بسته شود

تفاوت رزومه کاری با تحصیلی چیست؟

همانگونه که می‌دانید این روزها افراد زیادی به دنبال اپلای و مهاجرت هستند به همین منظور قصد دارند که برای خود یک رزومه ارزشمند تحصیلی یا کاری تهیه کنند. چنانچه  قصد مهاجرت به خارج از کشور را دارید و به دنبال  تفاوت رزومه کاری با تحصیلی هستید مقاله پیش رو را از دست ندهید. ابتدا مفهوم رزومه چیست را شرح می دهیم:

رزومه کاری چیست؟

رزومه کاری چکیده‌ای از زندگی کاری شما خواهد بود و هدف از آن نیز جلب توجه کارفرمایان و دریافت شغل مورد نظرتان است. پس تهیه رزومه کاری باید با نهایت دقت انجام شود. از آنجایی که تعداد متقاضیان کار زیاد است و کارفرمایان زمان زیادی برای مطالعه رزومه متقاضیان ندارند بهتر است که رزومه کاری کوتاه، ارزشمند و مفید باشد، پس از درج جزئیات و توضیحات اضافه خودداری کنید.

رزومه باید ساده و روان نوشته شود و در آن به مهمترین موارد حرفه‌ای که با شغل مد نظرتان همخوانی دارد، پرداخته شود. رزومه کاری معمولا بین ۲ تا ۳ صفحه است و در آن تنها باید در رابطه با دستاوردهای شغلی خود صحبت کنید و متن آن را باید رسمی و جذاب بنویسید.

هدف از نوشتن رزومه کاری چیست؟

مهم‌ترین هدف نوشتن رزومه‌کاری جلب نظر کارفرما و دعوت به مصاحبه کاری است.  کارفرما و مدیر استخدام زمان زیادی برای هر رزومه صرف نخواهد کرد پس رزومه کاری شما باید به گونه‌ای نوشته شود که در کوتاه‌ترین زمان بیش‌ترین اطلاعات را  از تجربیات فنی شما را به کارفرما منتقل کند. در هنگام یاداشت رزومه کاری باید از پرداختن به جزییات بپرهیزید و خیلی ساده و روان ساده و روان، مهم‌ترین  مهارت‌ها و دستاوردهای خود در شرکت‌های قبلی را در آن بنویسید.

رزومه تحصیلی چیست؟

رزومه تحصیلی لیستی از سوابق تحصیلی، پژوهش‌ها،  فعالیت‌های علمی و دانشگاهی خواهد بود که در اکثر مواقع در مصاحبه دکتری یا پذیرش گرفتن از دانشگاه‌ها و بورسیه شدن کاربرد دارد. هدف اصلی از نوشتن رزومه تحصیلی نشان دادن میزان دانش و تخصص شما در رشته و گرایش خاصی است. البته اگر سابقه تدریس در مرکز علمی، دانشگاه‌ یا  سابقه انجام کارهای تحقیقاتی و آکادمیک دارید نیز یک رزومه ارزشمند برای خود تهیه کنید.

هدف نوشتن رزومه تحصیلی

رزومه تحصیلی به منظور نشان دادن سطح دانش و مهارت‌های تخصصی و مرتبط با آن صنعت است و غالبا برای افرادی که سابقه تدریس دانشگاهی و فعالیت‌های تحقیقاتی و دانشگاهی داشته‌اند، مناسب است. این رزومه تا جایی که فضا برای ذکر سوابق شغلی و تحقیقاتی وجود دارد، ادامه پیدا می‌کند. با این حال بهتر است رزومه تحصیلی شما بیشتر از ۵ صفحه نشود. یکی دیگر  از مزیتهای ارائه رزومه کاری یا تحصیلی تعامل بهتر با افرادی است که آن را مطالعه می‌کنند. رزومه  اطلاعات مهمی را ارائه می ‌دهد و تاثیر زیادی در تصمیم گیری اولیه کارفرما یا استاد مورد نظر شما دارد .

نکات مهمی که در رابطه با ارائه رزومه تحصیلی بدانید

در زمان نوشتن رزومه تحصیلی حتما باید یک سری استانداردهای مهم رعایت شوند که در ادامه تعدادی از آنها را شرح می‌دهیم.

  • رزومه تحصیلی مقداری طولانی‌تر و جامع‌تر از رزومه کاری است زیرا این رزومه شامل جزییات بیشتری است و شما می‌توانید سوابق تدریس و تحقیقاتی  را نیز در آن قرار دهید. علاوه براین افزودن اطلاعاتی نظیر مقالاتی که منتشر کرده‌اید و فعالیت‌های دانشگاهی‌تان الزامی است. با این تفاسیر تعداد صفحات رزومه تحصیلی معمولا بین چهار تا پنج صفحه می‌شود.
  • در زمان ارائه رزومه تحصیلی سوابق تحصیلی باید از قدیم به جدید آورده شوند.
  • در رزومه تحصیلی‌ که ارائه می‌دهید باید فهرستی از مراکز آموزشی‌ای که قبلا در آن تحصیل کرده‌اید و همچنین نام مقطع تحصیلی، فهرستی از مقالات یا کتاب‌هایی که منتشر کرده‌اید را براساس اهمیت آن‌ها و نام مراکز آموزشی‌ای که آنجا مشغول به کار بوده‌اید( در صورت داشتن سابقه کاری+ سمتی که در آن مرکز داشته‌اید) را تهیه کنید.
  • موارد بسیار زیادی در رزومه‌های تحصیلی و کاری قرار می‌گیرند و این اطلاعات شامل اطلاعات هویتی، تحصیلی و حتی کاری باید به طور کامل و طبق اصول رزومه نویسی، هستند؛ اینگونه اساتید دانشگاه یا کارفرمایان با مطالعه رزومه شما می‌توانند شغل مناسبی را برای شما در نظر بگیرند.

تفاوت‌های اصلی بین رزومه کاری با تحصیلی

تفاوت‌های اصلی بین رزومه کاری با تحصیلی

چند نکته مهم و کلیدی در بین رزومه کاری و تحصیلی وجود دارد  که موجب متمایز شدن این دو رزومه می‌شوند.

  • هدف: رزومه کاری قصد دارد تا شما را به عنوان فرد واجد شرایط برای یک موقعیت شغلی خاص معرفی کند اما  رزومه تحصیلی قصد دارد به دیگران ( اساتید) نشان دهد که شما برای تحصیل در مقطعی خاص، واجد شرایط هستید.
  • محتوا: همانگونه که از نام رزومه کاری مشخص است، این رزومه براساس سوابق شغلی، مهارت‌ها و دستاوردهای شما نوشته میشود اما رزومه تحصیلی باتوجه به مدارک تحصیلی، نمره‌ها و فعالیت‌های دانشجویی جمع آوری می‌شود.
  • طول: رزومه کاری معمولاً بین یک یا دو صفحه است اما رزومه تحصیلی ممکن است بیشتر باشد. ( در رزومه تحصیلی در کنار سوابق تحصیلی فرد، سوابق کاری آن نیز باید درج شود )
  • فرمت: رزومه کاری به‌ صورت خطی نوشته شده و رزومه تحصیلی معمولاً به شکل جدولی یا فهرستی لیست می‌شود.

تفاوت در نگارش رزومه کاری با رزومه تحصیلی

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که بین رزومه تحصیلی با کاری وجود دارد، طول رزومه و همچنین نحوه نگارش رزومه است. پیش‌تر اشاره کردیم که رزومه کاری استاندارد کوتاه، مختصر و مفید است و در یک صفحه یا حداکثر در دو صفحه نوشته میشود اما رزومه‌های تحصیلی معمولاً طولانی‌تر و بیشتر هستند که این مسئله برای رزومه‌های کاری رد خواهد شد.

پس زمانی که می‌خواهید وارد بازار کار شوید، باید رزومه خود را بازنویسی کنید.  در رزومه تحصیلی سوابق شغلی شما نیز ذکر خواهند شد اما رزومه کاری تنها سوابق شغلی شما مورد بررسی قرار می‌گیرند. یادتان باشد که فرم رزومه کاری باید جذاب باشد تا بتواند مهارت‌های تخصصی شما را به خوبی به کارفرما نشان دهد و نظر او را برای استخدام شما جلب کند.

دلیل اهمیت رزومه کاری یا تحصیلی برای کارفرما یا اساتید

رزومه کاری یا تحصیلی اطلاعات مهمی از جمله تجربه‌های کاری یا تحصیلی، تخصص، تحصیلات، پروژه ‌های طی شده و توانمندی‌ های شما را به نمایش می‌گذارد. اطلاعاتی که شما در اختیار کارفرما یا استاد قرار می‌دهید موجب می‌شود تا این افراد بیشتر با شما آشنا شوند و بررسی کنند که آیا شما برای تحصیل یا شغل مورد نظر مناسب هستید یا خیر.

موارد مشترک بین رزومه کاری با تحصیلی

بهتر است بدانید که این دو رزومه در کنار تفاوت‌های زیادی که دارند و این عناصر عبارتند از:

  • اطلاعات هویتی: نام، نام خانوادگی، نام پدر و… که هویت شما را به کارفرما و استاد مورد نظرتان نشان دهد در دو رزومه مشترک است.
  • اطلاعات تماس: این اطلاعات شامل آدرس منزل، شماره تماس و آدرس ایمیل است.
  • سوابق تحصیلی: همانگونه که از نام این سوابق پیدا است، این اطلاعات شامل مدارک تحصیلی، %

زهره سادات حسینی

از سال ۱۳۹۸ فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کردم. از تحصیل در رشته مهندسی کشاورزی به سمت طراحی گرافیک با نرم‌افزار فوتوشاپ سوق پیدا کرده و هم‌زمان با یادگیری آن، مدیریت شبکه‌های اجتماعی شرکت‌های مختلف را نیز برعهده گرفتم. بعد از مدتی به دنیای تولید محتوای متنی و وب‌سایت‌های شرکتی وارد شده و این تجربیات من را به سمت یادگیری سئو و اصول تولید محتوا سوق داد. تاکنون، بیش از 7۰۰ مقاله و محتوای متنی سئو شده تولید و هزاران طرح گرافیکی خلق کرده ام. چندین سایت وردپرسی را طراحی و بهینه‌سازی کرده و همچنان در زمینه طراحی سایت، تولید محتوای متنی و گرافیکی و مدیریت شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنم. همواره در تلاشم تا با یادگیری بیشتر و کسب تجربیات جدید، مهارت‌های خود را به سطح بالاتری رسانده و در مسیر حرفه‌ای خود مفید‌تر عمل کنم.