ESC را فشار دهید تا بسته شود

رزومه کرونولوژیکال چیست و چه کاربردی دارد؟

رزومه‌ها شکل‌ها و کاربردهای مختلفی دارند که بطور کلی می‌توانند اطلاعات شغلی، تحصیلی و… شما را در فرآیند استخدام به طرف مقابل نشان دهد. رزومه کرونولوژیکال نیز یکی از انواع رزومه‌ها به حساب می‌آید که کارفرمایان آن را  با نام  زمانی معکوس (Reverse-Chronological) نیز می‌شناسند. این نوع رزومه یکی از رایج‌ترین انواع رزومه است که تجربه‌های شغلی شما را به ترتیب از آخرین به اولین شغل لیست می‌کند. در این مقاله پیش رو  بررسی می‌کنیم که رزومه کرونولوژیکال چیست و چه کاربردی دارد؟

رزومه کرونولوژیکال چیست؟

رزومه کرونولوژیکال نوعی از رزومه‌ است که تجربه‌های شغلی و دستاوردهای مربوط به آن را دسته بندی می‌کند. چنانچه تجربه کاری منسجمی دارید قطعا این نوع رزومه نویسی می‌تواند  بهترین گزینه برای ارائه اطلاعاتتان باشد.

چه‌زمانی باید از رزومه کرونولوژیکال استفاده کرد؟

همانگونه که پیش تر اشاره کردیم این رزومه برای کسانی که سال‌ها تجربه‌ی کار در یک مسیر شغلی مشخصی دارند ایده آل است پس اگر چندین سال در یک زمینه مشخص فعالیت داشته‌اید؛ در صنعت و حرفه  خاصی به مشتریان و کارفرمایا متعددی خدمات ارائه داده‌اید و این کارها را بدون فاصله زمانی انجام داده‌اید یا اینکه فاصله بین  مشاغلتان خیلی کم بوده‌ بهتر است یک رزومه کرونولوژیکال عالی برای خود تهیه کنید.

چنانچه اخیرأ از دانشگاه یا دبیرستان فارغ‌التحصیل شده‌اید و تجربه‌ی کار چندانی ندارید بهتر است از رزومه‌های ترکیبی یا  عملکردی استفاده کنید. باید به این نکته اشاره کنیم هنگامی که مدت‌ زمان زیادی از کار دور بوده‌اید یا اینکه قصد تغییر شغل دارید رزومه ترکیبی گزینه ایده‌ آلی است. زیرا این رزومه بیشتر روی مهارت و تجربه شما تمرکز دارد.

 این در حالی است رزومه کرونولوژیکال به کارفرما کمک می‌کند تا خیلی فوری متوجه آخرین و مرتبط‌ترین تجربیات کاری شما شود. از آنجایی که کارفرمایان تنها چند  ثانیه  زمان  برای بررسی اختصاص می‌دهند قطعا این نوع رزومه با اولویت‌ بخشیدن به آخرین اطلاعات، از دیده‌ شدن تجربیات کاری شما به خوبی می‌تواند شما را به نتیجه دلخواه خود برساند.

رزومه کرونولوژیکال را چگونه بنویسیم؟

رزومه‌ باید اطلاعاتی مرتبط با موقعیت شغلی داشته باشد. در تهیه این رزومه‌ باید اطلاعات زیر را به ترتیب فهرست کنید:

نام و اطلاعات تماس

رزومه باید  با نام و اطلاعات تماس شما شروع شود . در این قسمت باید نام، شماره‌‌ تماس و آدرس ایمیل خود را یادداشت کنید. در صورت تمایل نیز می‌توانید اطلاعات اختیاری خود مثل ایمیل  یا لینک به پورتفولیو آنلاین را نیز به این بخش بیافزاید.

توضیح هدف/ چکیده

بهتر است که در ابتدای رزومه، یک توضیح کوتاه درباره حرفه‌ خود ارائه دهید. خلاصه  رزومه به کارفرما این امکان را می‌دهد تا هنگام بررسی درخواست، یک چکیده‌ از شرایط کلی شما را در ذهن خود داشته‌ باشد. قطعا کسانی که سال‌ها در زمینه مشخصی فعالیت کرده‌اند، باید خلاصه‌ای از مهارت‌ها و تجربه‌های خود را اعلام کنید. اگر سابقه کار زیادی ندارید و به‌ تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اید یا همچنان در حال تحصیل هستید میتوانید خیلی کوتاه درباره‌ی اهداف کوتاه‌مدت و بلند مدت خود توضیح دهید.

تجربه‌های کاری

تجربه‌های کاری در رزومه کرونولوژیکال

این بخش یکی از مهم‌ترین بخش‌های رزومه شما به حساب می‌آید و شما در آن باید تمام مشاغل کاری که تا به امروز داشته‌اید را شرح دهید این بخش را با کاری که در حال حاضر انجام می‌دهید یا آخرین موقعیت شغلی خود شروع کنید. مثلا اگر مایل هستید که دستیار دندانپزشک شوید باید یک فهرست از کارهای مرتبطی که در صنعت دندان‌پزشکی یا سلامت داشته‌اید  که به‌ترتیب از محل کار فعلی‌تان تا اولین شغلی که پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان یا دانشگاه به دست آورده‌اید را در رزومه قرار دهید.

در هنگام نوشتن این بخش از رزومه کرونولوژیکال باید توجه کنید که کدام‌ یک از سوابق شما با گام بعدی‌ که در مسیر شغل خود برمی‌دارید، بیش‌ترین ارتباط را دارد و حتما آن را در قسمت‌های ابتدایی این بخش یادداشت کنید.

تحصیلات

 در رزومه کرونولوژیکال این بخش نیز  باید یک ساختار مشابه تجربیات کاری‌ شما داشته‌ باشد. ابتدا آخرین دستاوردهای تحصیلی خود را فهرست کنید و بعد از آن  به عقب بروید و سپس تحصیلات قبلی خود را یادداشت کنید.

چنانچه در آموزشگاهی ثبت‌نام کرده‌اید یا درس خود را به اتمام رسانده‌اید و یا لیسانس و فوق لیسانس دارید دیگر لازم نیست لازم نیست اطلاعات دوره‌ی دبیرستان خود را ذکر کنید؛ با این حال، اگر از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده‌اید و قصد ادامه‌ی تحصیل در مقطع کاردانی و بالاتر را ندارید می‌توانید اطلاعات مربوط به دبیرستان را همراه با معدل و سایر اطلاعات مرتبط با تجربیات تحصیلی را در رزومه‌ی خود بنویسید. البته اگر معدل بالایی دارید. درست است که بخش تحصیلات در رزومه باید به مدارک تحصیلی‌‌ متمرکز باشد اما در صورت داشتن جوایز و پاداش نیز می‌توانید آن را یادداشت کنید.

مهارت‌ها و توانایی‌ها

توانایی‌های شما باید بتواند مرتبط‌ترین شایستگی‌هایی که دارید را برجسته کند. مهارت‌ها و توانایی‌ها شامل مهارت‌های سخت و مهارت‌های نرم هستند. اصلی‌ترین نکته‌ای که باید در زمان لیست کردن مهارت‌های خود به آن توجه داشته باشید این است که آیا این مهارت با کاری  که برای آن درخواست می‌دهید ارتباط دارد یا خیر. برای دریافت نتیجه بهتر با دقت آگهی‌های موجود  را بررسی کرده تا متوجه شوید که کارفرما در متقاضیان کار به دنبال چه می‌گردد.

درصورت مرتبط بودن  دستاوردها و علاقه‌ مندی‌های خود با  شغل موردنظر حتما به آن اشاره کنید و آن‌ها را در انتهای رزومه ذکر کنید. اگر رزومه‌تان طولانی است بخش‌های اضافی و اختیاری را حذف کرد تا یک رزومه  کوتاه و خوانا تهیه کنید. اینکه تجربه‌های تحصیلی و کاری شما در کدام بخش قرار گیرد به اینکه در کدام بخش از مسیر حرفه‌ای خود قرار دارید بستگی دارد. برای مثال، اگر به عنوان دانشجو رزومه می‌نویسید، قطعا مایل هستید بخش تحصیلات خود را اولویت قرار دهید زیرا این مسئله  بیش‌تر به کارفرما کمک‌ می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: رزومه ترکیبی چیست و چه کاربردی دارد؟

کلام آخر

رزومه کرونولوژیکال که برخی افراد آن را با نام زمانی معکوس میشناسند شکل دیگری از رزومه‌ بوده که تجربه‌های کاری و دستاوردهای مربوط به شغل درخواستی را  اولویت بندی می‌کند. این نوع رزومه برای کسانی  که سابقه کاری منسجمی دارند  و ارتقای شغلی داشته‌اند،  گزینه ایده‌آلی به حساب می‌آید پس اگر قصد تهیه یک رزومه ارزشمند برای ارتقا شغل دارید این نوع رزومه برای شما است.

زهره سادات حسینی

از سال ۱۳۹۸ فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کردم. از تحصیل در رشته مهندسی کشاورزی به سمت طراحی گرافیک با نرم‌افزار فوتوشاپ سوق پیدا کرده و هم‌زمان با یادگیری آن، مدیریت شبکه‌های اجتماعی شرکت‌های مختلف را نیز برعهده گرفتم. بعد از مدتی به دنیای تولید محتوای متنی و وب‌سایت‌های شرکتی وارد شده و این تجربیات من را به سمت یادگیری سئو و اصول تولید محتوا سوق داد. تاکنون، بیش از 7۰۰ مقاله و محتوای متنی سئو شده تولید و هزاران طرح گرافیکی خلق کرده ام. چندین سایت وردپرسی را طراحی و بهینه‌سازی کرده و همچنان در زمینه طراحی سایت، تولید محتوای متنی و گرافیکی و مدیریت شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنم. همواره در تلاشم تا با یادگیری بیشتر و کسب تجربیات جدید، مهارت‌های خود را به سطح بالاتری رسانده و در مسیر حرفه‌ای خود مفید‌تر عمل کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *