ESC را فشار دهید تا بسته شود

در مصاحبه کاری چگونه نقاط قوت خود را بیان کنیم؟

همانگونه که می‌دانید مصاحبه‌ها یک فرصت عالی هستند تا شما با کمک آن بیان کنید که بهترین گزینه برای یک جایگاه شغلی هستید. بنابراین روز مصاحبه کاری یک روز مهم برای افراد جویای کار به حساب می‌آید. برای موفق شدن و کسب امتیاز لازم در روز مصاحبه لازم است نقاط قوت و ویژگی‌های خود را اعلام کنید تا بتوانید نشان دهید که این مهارت‌ها برای نیازهای کارفرما مناسب است و انتخاب شما می‌تواند برای او و شرکت مورد نظر مفید باشد. چنانچه مایل هستید بدانید در مصاحبه کاری چگونه نقاط قوت خود را بیان کنیم مقاله پیش رو را از دست ندهید.

اقدامات موثر برای  آمادگی در روز مصاحبه

برای بیان بهتر نقاط قوت در روز مصاحبه بهتر است چندین اقدام انجام دهید تا در روز مصاحبه با تسلط بیشتری نقاط قوت خود را بیان کنید.

شناسایی نقاط قوت

اولین قدم برای بیان نقاط قوت، شناسایی آنها است. به فعالیت‌هایی که از انجام آن‌ها لذت می‌برید فکر کنید و ببینید چه مهارت‌هایی در این کارها دارید. همین امر به شناسایی نقاط قوت و ویژگی‌های منحصر به فرد شما کمک می‌کند.

بازخوردهای دریافتی

در مرحله بعد باید به نظرات و بازخوردهایی که از فعالیتهای خود دریافت کرده‌اید،  توجه کنید. این نظرات می‌تواند شامل توانایی رهبری یک تیم، مهارت‌های ارتباطی و یا هر ویژگی دیگری باشد که دیگران باور دارند شما در آنها مهارت و تجربه دارید.

شرکت در آزمون‌های آنلاین

برای شناسایی استعدادها و نقاط قوت خود می‌توانید از آزمون‌های آنلاینی همچون  آزمون شخصیت مایرز-بریگز (MBTI)، آزمون شخصیت دیسک (DISC)، هوش هیجانی بار-آن و الگوهای شخصی و حرفه‌ای استفاده کنید.

برای کشف بهتر نقاط قوتتان می‌توانید به نقاط قوتی فکر کنید که در دیگران تحسین می‌کنید و بررسی کنید که آیا در خود شما نیز وجود دارند یا خیر. این شناسایی می‌تواند به شما کمک کند تا فهرستی از نقاط قوت برای اشاره در مصاحبه داشته باشید.

سوالاتی که در مصاحبه از شما پرسیده می‌شود

قطعا می‌دانید که هر مصاحبه‌ منحصر به فرد است و هر کارفرما یک سری معیارها دارد و قطعا در حین مصاحبه به یک سری نکات ریز توجه می‌کند اما بسیاری از کارفرمایان از سوالات مشابهی استفاده می‌کنند تا متقاضیان را بهتر بشناسند. آماده‌ کردن پاسخ‌های کلیدی و  تکرار آنها می‌تواند به شما در بالا بردن اعتماد به نفس و احساس آرامش durante مصاحبه کمک کند. در این بخش تعدادی از نمونه  سوال‌های مصاحبه و پاسخ‌های مربوط به آنها را برای شما شرح می‌دهیم.

از خودتان صحبت کنید

اکثر مواقع این سوال اولین سوالی است که در روز  مصاحبه مطرح می‌شود و فرصت خوبی برای بیان نقاط قوتتان به کارفرما است. شما باید بطور خلاصه‌ از تاریخچه شغلی، دستاوردهایی که به آن‌ها افتخار می‌کنید و اهدافی که مد نظرتان است را شرح دهید. از آنجایی که مسئول استخدام از قبل رزومه شما را مطالعه کرده بهتر است این بار اطلاعات جدید و جالبی را ارائه دهید.

مثلا من به عنوان مدیر منابع انسانی در طی چند سال گذشته  کلیه بخش‌های منابع انسانی، از جمله استخدام و آموزش، را نیز مدیریت کرده‌ام و  این تجربه باعث شد که مهارت‌های مدیریتی‌ خود را توسعه داده و در  مواقع بروز مشکل،  مسائل مختلف را به خوبی حل کنم.

 بزرگترین نقطه قوت شما چیست؟

 بزرگترین نقطه قوت شما چیست؟

هنگامی که مسئولان استخدام از نقاط قوت شما می‌پرسند، به دنبال این مسئله هستند که این نقاط قوت تا چه اندازه بر موفقیت‌های سازمان تاثیر دارند. مثلا: من بر این باور هستم که تمرکز بالا و تعهد به کار من در انجام کارها یکی از بزرگترین نقاط قوت من است.

وقتی به یک کار متعهد می‌شوم، هر کاری لازم است را انجام می‌دهم تا آن را سر وقت و به بهترین شکل ممکن تحویل دهم.  برای مثال، ماه قبل با اینکه تیم اطلاعاتی را دیرتر به دست من رساندند من تمام شب تلاش کردم تا کار را روز مقرر به مشتری تحویل دهیم.

 بزرگترین نقطه ضعف شما چیست؟

مطمئن باشید که کارفرمایان به دنبال یک  شناخت واقعی‌ از شما هستند. چنانچه کارفرما در رابطه با نقاط ضعفتان سوال کردند  بهتر است که  به یک کاستی واقعی اشاره کرده و اقداماتی را که برای بهبود آن انجام می‌دهید را نیز شرح دهید.

مثلا: « از آنجایی که من تمایل دارم کارها را سریع‌تر انجام دهم تا به سراغ کارهای دیگری بروم اما به تازگی در دوره‌هایی شرکت می‌کنم که بر کیفیت به جای کمیت تمرکز کنم و برای ارائه کار بهتر زمان بگذارم. این رویکرد به من کمک کرده کارآمدتر باشم.»

چگونه تعارضات را مدیریت می‌کنید؟

در چنین مواقعی مسئول استخدام به دنبال مثال‌هایی است که تجربیات شما را نشان دهد تا وی برخورد شما را در موقعیت‌های مشابه ارزیابی کند. بنابراین در صورت برخورد با چنین سوالاتی چند مورد از موقعیت‌هایی که با تعارضات روبرو شده‌اید را برای کارفرمای خود توضیح دهید.

مثلا: «هنگامی که با تعارض مواجه می‌شوم، همان ابتدا  سعی می‌کنم به حرف‌های طرف مقابل گوش کنم و با او ارتباط برقرار کنم تا مشکل مورد نظر را حل کنیم.

ما چرا باید شما را استخدام کنیم؟

معمولا مصاحبه کنندگان به عنوان آخرین سؤالات از شما سوال می‌پرسند که ما چرا باید شما را استخدام کنیم و شما در پاسخ باید به مهارت‌ها و تجربه‌هایی که دارید اشاره کنید و به گونه‌ای آنان را متقاعد کنید که استخدام برای شرکت آنها مفید است و شما با توانایی‌های منحصر به فردی که دارید می‌توانید شرکت آنها را به سود برسانید.

مثلا: « از آنجایی که متوجه شدم شرکت شما  دستیاری ادرای با مهارت‌های بالا نیاز دارد و من در برقراری ارتباط با مشتری توانایی‌های بسیاری دارم و به خوبی می‌توانم مشتری را متقاعد کنم که از شرکت شما خرید کند.

علاوه براین به چندین برنامه نرم افزاری، از جمله آفیس و سیستم‌های مدیریت محتوا مسلط هستم و قطعا این نرم افزارها برای شرکت شما نیز مفید خواهند بود. وقت گذاشتن برای پاسخ به سوالات و تکرار آنها از بروز اشتباه جلوگیری می‌کند پس برای موفق شدن در روز مصاحبه باید چندین بار این سوالات را با خود مرور کنید.

پیشنهاد مطالعه: قبل از جلسات مصاحبه کاری و شغلی این نکات را رعایت کنید

کلام آخر

از آنجایی که پیدا کردن یک شغل تاثیر بسیار زیادی در آینده و سرنوشت فرد دارد روز مصاحبه و سوالاتی که در آن روز مطرح می‌شوند بسیار مهم هستند و به همین دلیل فرد جویای کار ترجیح می‌دهد که از نقاط قوت خود تعریف کند تا بتواند نظر کارفرما را به خود جلب کند.

برای انجام این کار ابتدا باید نقاط قوت خود را به خوبی شناسایی کنید و سعی کنید که آنها را در قالب یک داستان برای مسئول استخدام تعریف کنید تا او بتواند بررسی کند که شما در محیط کاری چگونه عمل می‌کنید و آیا شایسته دریافت شغل مورد نظر هستید یا خیر. برخی از سوالات در تمامی مصاحبه‌ها یکسان است پس شما می‌توانید با تکرار و تمرین این سری سوالات در روز مصاحبه به بهترین شکل ممکن  آن روز حساس را بگذرانید.

زهره سادات حسینی

از سال ۱۳۹۸ فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کردم. از تحصیل در رشته مهندسی کشاورزی به سمت طراحی گرافیک با نرم‌افزار فوتوشاپ سوق پیدا کرده و هم‌زمان با یادگیری آن، مدیریت شبکه‌های اجتماعی شرکت‌های مختلف را نیز برعهده گرفتم. بعد از مدتی به دنیای تولید محتوای متنی و وب‌سایت‌های شرکتی وارد شده و این تجربیات من را به سمت یادگیری سئو و اصول تولید محتوا سوق داد. تاکنون، بیش از 7۰۰ مقاله و محتوای متنی سئو شده تولید و هزاران طرح گرافیکی خلق کرده ام. چندین سایت وردپرسی را طراحی و بهینه‌سازی کرده و همچنان در زمینه طراحی سایت، تولید محتوای متنی و گرافیکی و مدیریت شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنم. همواره در تلاشم تا با یادگیری بیشتر و کسب تجربیات جدید، مهارت‌های خود را به سطح بالاتری رسانده و در مسیر حرفه‌ای خود مفید‌تر عمل کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *