ESC را فشار دهید تا بسته شود

راهنمای موفقیت مصاحبه استخدامی + مهم ترین سوالات مصاحبه استخدامی با جواب

شرکت در مصاحبه استخدامی‌ یکی از مهمترین چالش‌های کارجویان به شمار می‌رود و عبور از این چالش برای بسیاری از آنها به راحتی امکان پذیر نیست. در واقع کارجو باید بتواند در مصاحبه استخدامی یک تصویر مناسبی را از خود نشان دهد؛ اما متاسفانه در اکثر موارد کارجویان موفق به ارائه یک تصویر قابل قبول از خود نمی‌شوند.

از طرف دیگر تمامی سازمان‌هایی که به دنبال جذب نیرو هستند، تلاش می‌کنند که از بین متقاضیان موجه‌ترین و مناسب‌ترین فرد را بر اساس شرایط کاری خود انتخاب کنند. برای موفقیت در آزمون استخدامی باید نکات مختلفی را در نظر گرفت و همچنین با سوالاتی که در این رابطه مطرح می‌شوند آشنا بود.

از این رو یکی از مهم‌ترین نکات برای موفقیت در مصاحبه استخدامی این است که کارجو ابتدا با سوالات آشنا شده و سپس قبل از شرکت در آزمون برای همه آنها جواب مناسبی را در نظر بگیرد. در ادامه این مطلب مهم‌ترین نکات برای شرکت در مصاحبه استخدامی و همچنین مهمترین سوالات مصاحبه استخدامی که از کار آموز پرسیده می‌شوند، مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

مهمترین نکات برای موفقیت در مصاحبه استخدامی

برای موفقیت در محاسبه استخدامی باید خود را به عنوان یک فرد ایده آل معرفی کرد. برای معرفی کردن خود به عنوان فرد ایده آل و مورد قبول سازمان مورد نظر باید نکات مختلفی را در نظر گرفت که مهمترین آنها شامل موارد زیر هستند.

تحقیقات در مورد سازمان مورد نظر

یکی از مهم‌ترین نکات برای موفقیت در مصاحبه استخدامی این است که در رابطه با آن سازمان به اندازه کافی تحقیق کرده و اطلاعات مناسبی را در رابطه با اینکه در چه زمینه‌ای مشغول به کار بوده و دارای چه ارزش‌هایی است به دست آورد. همچنین باید با رقبای شرکت مورد نظر و ساختار تیمی آن نیز تا جای ممکن آشنا شد. زیرا فقط در این صورت است که می‌توان از نقش خود در آن سازمان یا شرکت درک درستی را به دست آورد.

درک درست از نقش خود

در هنگام شرکت در جلسه مصاحبه باید از جایگاه خود در سازمان مورد نظر درک درستی را به دست آورد. برای این منظور باید مسئولیت‌هایی را که قرار است به عنوان نیرو کار در شرکت مورد نظر بر عهده گرفت، مورد بررسی قرار داده و برای موفقیت در شغل مورد نظر خود در جلسه مصاحبه راهکارهایی را ارائه داد. همچنین باید مهارت‌های لازم برای موفقیت در شغل مورد نظر را نیز فرا گرفته و در حین محاسبه به خوبی مهارت‌های خود را توضیح داد.

اطمینان از موفقیت خود در شغل مورد نظر

برای کسب اطمینان خاطر از موفقیت خود در شغل مورد نظر باید ابتدا اهداف حرفه‌ای خود را شناخت و درک درستی را از جایگاه شغلی خود در آینده به دست آورد. البته ناگفته نماند که برای اطمینان خاطر از همسو بودن اهداف خود با شغل مورد نظر می‌توان یک داستان کوتاه تهیه کرد.

آگاهی از زبان بدن

آگاهی از زبان بدن

با استفاده از زبان بدن اطلاعات زیادی را می‌توان به دست آورد. به عبارت دیگر با شناخت زبان بدن می‌توان با توجه به رفتار مصاحبه کننده درک بهتر و درست‌تری را از روند مصاحبه به دست آورد. همچنین در چنین شرایطی امکان ارتباط برقراری رابطه چشمی متقابل راحت‌تر فراهم می‌شود.

تشکر از مصاحبه کننده

باید پس از اتمام مصاحبه از مصاحبه کننده تشکر کرد و همچنین پس از اتمام محاسبه جهت قدردانی از مصاحبه کننده یک پیام قدردانی و همچنین پیگیری مصاحبه برای او ارسال کرد. این راهکار علاوه بر جلب توجه بیشتر مصاحبه کننده شرایطی را فراهم می‌کند که از کامل بودن مدارک خود نیز مطلع شد.

مهم ترین سوالات مصاحبه استخدامی با جواب

همانطور که در مطالب قبلی نیز به این نکته اشاره شد یکی دیگر از مهم‌ترین پیش نیازها برای موفقیت در مصاحبه استخدامی آشنایی با سوالاتی است که در مصاحبه مطرح می‌شوند. البته باید متذکر شد همه سوالاتی که در مصاحبه‌های استخدامی مختلف از کارجویان پرسیده می‌شود یکسان نیستند و در برخی موارد برخی از ارگان‌ها یک سری سوالات عجیب و غریب را نیز به لیست سوالات خود اضافه می‌کنند؛ اما برای ارزیابی مهارت و شایستگی متقاضیان کار یک سری سوالات مشابهی مطرح می‌شود که مهمترین آنها شامل موارد زیر هستند.

خود را معرفی کنید

به طور معمول در بیشتر مصاحبه‌های استخدامی اولین سوالی که از کارجو پرسیده می‌شود در ارتباط با اطلاعات هویتی او است. البته شخص مصاحبه کننده از قبل رزومه متقاضی را مطالعه کرده و حتی با مراجعه به شبکه‌های اجتماعی وی جزئیات دقیق‌تری را از او به دست می‌آورد. بنابراین باید گفت که هر چقدر رزومه کارجو قوی‌تر باشد شانس او برای موفقیت در مصاحبه بالاتر خواهد رفت.

منتهی در جلسه مصاحبه به منظور ارزیابی نگرش‌ها و مهارت‌های متقاضی دوباره از او درخواست می‌شود که خود را معرفی کند و در رابطه با دلایل علاقه او برای فعالیت در این شغل صحبت کند. کارجو باید بتواند پاسخی کاملاً یکپارچه با رزومه خود ارائه دهد و به نوعی با پاسخ خود مصاحبه کننده را قانع سازد.

بزرگترین نقاط ضعف شما چیست؟

معمولاً باهوش‌ترین و زیرک‌ترین کارجویان برای ارائه یک پاسخ کامل و قانع کننده به این سوال از سوالات مصاحبه استخدامی، به سراغ یکی از ضعف‌های تئوری خود رفته و با استفاده از قدرت بیان ایده آل نقطه ضعف مطرح شده را به یک نقطه قوت پنهان تبدیل می‌کنند. همچنین با بیان یک نقطه ضعف واقعی کارجو می‌تواند صداقت خود را به فرد مصاحبه کننده ثابت کند.

نقاط قوت شما چیست؟

دیگر سوال مشترکی که معمولاً در تمامی مصاحبه‌های استخدامی مطرح می‌شود در رابطه با نقاط قوت است. معمولاً بیشتر کارجویان در رزومه خود به این سوال نیز پاسخ می‌دهند؛ اما با این وجود باید برای موفقیت در مصاحبه باید بتوانند در جلسه مصاحبه نیز یک پاسخ کاملاً مناسب و یکسان با آن چیزی که در رزومه مطرح شده است ارائه دهند.

 البته نباید نقاط قوت خود را به سادگی بیان کرد، بلکه باید برای بیان کردن آنها از یک سری مثال‌های مختصر بهره برد و از این طریق نقاط قوت و توانایی‌های خود را بهتر به اثبات رساند.

در ۵ سال آینده انتظار داری در چه موقعیتی باشید؟

در این رابطه بهتر است کمی فروتنی به خرج داده و در پاسخ گفت که همه چیز بستگی به میزان تلاش و استعداد من دارد و هر چقدر که بیشتر تلاش کنم بهتر می‌توانم با در رقابت با رقبای باهوش و با استعداد خود پیروز میدان شده و آینده شغلی خود را تضمین کنم.

چرا از بین این همه متقاضی خود را شایسته استخدام می‌دانید؟

به طور کلی هیچ فردی نمی‌تواند خود را با کسانی که در رابطه با آنها هیچ اطلاعاتی ندارد و آنها را نمی‌شناسد مقایسه کند. بنابراین برای ارائه پاسخ مناسب و قانع کننده به این پرسش باید از تعهد و اشتیاق خود صحبت کرد.

چگونه به این آگهی استخدام دست پیدا کرده‌اید؟

چگونه به این آگهی استخدام دست پیدا کرده‌اید؟

معمولاً سایت های کاریابی، خبری و روزنامه‌ها مهم‌ترین منابع اخبار استخدامی به شمار می‌روند. با این وجود به طور معمول آن دسته از کارجویانی که می‌خواهند وانمود کنند کار مورد نظر دقیقاً همان کار متناسب با روحیات، استعدادها و تخصص آنها است، به جای اشاره به منابع نام برده، وانمود می‌کند که اگهی استخدام را از طریق یکی از کارکنان فعلی شرکت به دست آورده‌اند.

زیرا همانطور که عنوان شد، کارفرما در چنین شرایطی احساس می‌کند که این فرد صرفاً به دنبال یک کار برای کسب درآمد نیست. بلکه به دلیل علاقه و اشتیاق به فعالیت در این حوزه در مصاحبه استخدامی شرکت کرده است. به هر حال تمامی کارفرمایان به دنبال نیروهایی هستند که به کار کردن در سازمان آنها علاقمند بوده و می توانند با انرژی و روحیه قابل قبولی وظایف خود را انجام دهند.

دلیل علاقه شما برای فعالیت در این پست چیست؟

یکی دیگر از سوالات مصاحبه استخدامی در رابطه با علت اصلی تمایل و علاقه کارفرما برای فعالیت در پست مورد نظر است. معمولاً کارجویان باهوش برای ارائه پاسخ مناسب به این سوال اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود را بیان می‌کنند.

بزرگترین موفقیت حرفه‌ای شما چیست؟

بهترین پاسخ برای این پرسش پاسخی است که به طور کامل با شغل مورد نظر متناسب باشد. بنابراین جهت قانع کردن کارفرما باید دقیقاً به سراغ پاسخی رفت که با شغل مورد نظر کاملاً مرتبط باشد. زیرا در این صورت او  از موفقیت کارجو در حرفه مورد نظر بیشتر مطمئن می‌شود.

در رابطه با شغل رویایی خود صحبت کنید؟

برای پاسخ به این سوال از سری سوالات مصاحبه استخدامی باید با استفاده از مهندسی معکوس ویژگی‌های مشابه شغل رویایی خود با شغل مورد نظر را شناسایی کرده و سپس به توصیف آنها پرداخت. زیرا هیچ کدام از کارفرمایان دوست ندارند نیروها و کارمندان آنها به کمپانی‌های دیگر بروند. بلکه انتظار دارند که آنها برای همیشه به عنوان یک نیروی وفادار در مجموعه آنها باقی بمانند.

دلیل اصلی انصراف از شغل فعلی‌تان چیست؟

کسانی که قبلاً در جایی مشغول به کار بوده و به هر دلیلی آن کار را رها کرده‌اند، حتماً باید در مصاحبه خود منتظر شنیدن این سوال باشند. به عبارت دیگر یکی از مهم‌ترین سوالات مصاحبه استخدامی دلیل ترک شغل فعلی و تمایل به فعالیت در یک حرفه جدید است.

برای ارائه پاسخ مناسب به این سوال هرگز نباید از سختگیر بودن کارفرمای قبلی و بدگویی از شرکت و یا داشتن مشکل با دیگر کارکنان آن صحبت کرد. زیرا ارائه چنین پاسخ‌ هایی ذهنیت مصاحبه کننده را در رابطه با متقاضی کار خراب می‌کند. بلکه بهتر است در رابطه با پیشرفت و یادگیری مسائل جدید و همچنین دسترسی به اهداف بهتر و قرار گرفتن در موقعیت شغلی ایده‌آل‌تر صحبت کرد.

بهترین و مناسب‌ترین محیط کاری از نظر شما چه محیطی است؟

برای ارائه پاسخ مناسب به این پرسش نیز باید به شرایط شغل مورد نظر توجه کرد و بر حسب شرایط پاسخ هوشمندانه‌ای را ارائه داد. به عنوان مثال در مواقعی که کارفرما به دنبال کارکنانی است که دارای قدرت تصمیم گیری و خود مدیریتی بالایی هستند، انتظار پشتیبانی کارفرما از کارکنان در هنگام ارائه پاسخ به این سوال چندان منطقی و هوشمندانه به نظر نمی‌رسد.

سخت‌ترین تصمیمات شما در شش ماه گذشته چه بوده است؟

بیشتر کارفرمایان به منظور ارزیابی قدرت قضاوت، توانایی استدلال و قدرت حل مسئله کارجو این سوال را مطرح می‌کنند. هر فردی بر اساس موقعیت و جایگاه خود مجبور می‌شود تصمیمات سخت و دشواری را بگیرد حتی اگر آن فرد یک گارسون باشد. به همین دلیل کسانی که پاسخ مناسبی برای این پرسش ندارند مستحق دریافت یک امتیاز منفی خواهند شد.

نحوه رهبری شما به چه شکل است؟

در پاسخ به این سوال بهتر است از چالش‌های خود صحبت کرده و آنگاه از راهکارهای ارائه شده برای برطرف کردن بحران‌ها صحبت نمود. همچنین باید از راهکارهای ارائه شده برای افزایش انگیزه تیم خود برای برطرف کردن بحران‌های موجود را بیان کرد. زیرا در این صورت می‌توان در ذهن مصاحبه کننده یک تصور روشنی را از توانایی رهبری خود ترسیم کرد.

آیا تاکنون مجبور به مخالفت با تصمیمات کاری مدیر خود شده‌اید؟

افراد مختلف دارای شخصیت‌ها و تفکرهای متفاوتی هستند و به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت که همه کارکنان یک شبکه به طور کامل با تصمیمات مدیران خود موافق باشند. بنابراین امکان مخالفت کارکنان با کارفرما یک امر کاملاً طبیعی بوده و با مشکل خاصی نیز به همراه نیست.

منتهی همه کارکنان هنگام مخالفت با تصمیمات کارفرما و مدیران خود عکس‌العمل یکسانی را نشان نمی‌دهند از این رو باید گفت که کارفرما با مطرح کردن این سوال به دنبال عکس‌العمل کارجو در هنگام مخالفت با تصمیمات مدیران کاری خود است.

در چنین مواردی باید به پرسش فوق به گونه‌ای جواب داد که با وجود عدم رضایت از تصمیم مدیر به دلیل احترام به نظر جمع، از اعتراض به آن خودداری کرده، البته به شرط آنکه تصمیم مدیر بر خلاف اصول اخلاقی نباشد.

پیشنهاد مطالعه: رزومه چیست؟ چگونه رزومه کاری خوب بنویسیم؟

سطح انتظارات ما در سه ماه اول کار از شما باید چگونه باشد؟

به طور کلی در عادی‌ترین حالت بیشتر کارفرمایان یک جدول از انتظارات و برنامه‌های خود را تدارک می‌بینند و کارجو باید بتواند متناسب با جدول موجود به سوال فوق پاسخ قانع کننده‌ای را ارائه دهد. همچنین باید پاسخ خود را به نحوی ارائه دهید که تمامی برنامه‌ها و اقدامات شما در راستای ارائه خدمات مناسب به ارباب رجوع باشد.

زهره سادات حسینی

از سال ۱۳۹۸ فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کردم. از تحصیل در رشته مهندسی کشاورزی به سمت طراحی گرافیک با نرم‌افزار فوتوشاپ سوق پیدا کرده و هم‌زمان با یادگیری آن، مدیریت شبکه‌های اجتماعی شرکت‌های مختلف را نیز برعهده گرفتم. بعد از مدتی به دنیای تولید محتوای متنی و وب‌سایت‌های شرکتی وارد شده و این تجربیات من را به سمت یادگیری سئو و اصول تولید محتوا سوق داد. تاکنون، بیش از 7۰۰ مقاله و محتوای متنی سئو شده تولید و هزاران طرح گرافیکی خلق کرده ام. چندین سایت وردپرسی را طراحی و بهینه‌سازی کرده و همچنان در زمینه طراحی سایت، تولید محتوای متنی و گرافیکی و مدیریت شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنم. همواره در تلاشم تا با یادگیری بیشتر و کسب تجربیات جدید، مهارت‌های خود را به سطح بالاتری رسانده و در مسیر حرفه‌ای خود مفید‌تر عمل کنم.