ESC را فشار دهید تا بسته شود

تکنیک STAR در مصاحبه شغلی چیست؟

مصاحبه به روش  STAR یک تکنیک است که شما  می‌توانید از آن برای پاسخ دادن به سوالات مصاحبه و  همچنین مطلع شدن از چگونگی رفتار در روز مصاحبه  استفاده کنید. عبارت STAR مخفف کلماتی همچون موقعیت، وظیفه، اقدام و نتیجه است. مسئول استخدام سوالات رفتاری مصاحبه را می‌پرسند تا بررسی کنند که آیا شما برای شغل مورد نظر مناسب هستید یا خیر.

روش پیش رو به شما این امکان را می‌دهد تا با کمک مثال‌های واقعی پاسخ‌های کوتاه و مفیدی را آماده کنید. در  مقاله پیش رو استراتژی STAR را بررسی خواهیم کرد و مراحل و نکاتی را برای شما شرح می‌دهیم تا در هنگام پاسخ دادن به سؤالات مصاحبه‌کننده بتوانند موثر باشند.

مفاهیم استراتژی STAR

همانگونه که پیشتر اشاره کردیم در مصاحبه شغلی، STAR  مخفف ۴ مفهوم حیاتی است که هر کدام از این مفاهیم قدمی را به شما نشان می‌دهد و شما می‌توانید در زمان پاسخ به سوالات کافرما در مصاحبه رفتاری از آنها استفاده کنید. این مفاهیم عبارتند از:

موقعیت

در مرحله اول باید موقعیت یا چالشی که با آن روبرو هستید را تجسم کنید و سپس زمینه را برای داستان آماده کنید. در اکثر مواقع بهتر است که موقعیت‌های کاری مربوط به شغل خود را توصیف کنید. ممکن است بتوانید تجربه‌تان را به صورت مستقیم بیان کنید.

همچنین لازم است که در رابطه با یک نمونه خاص به جای مسئولیت‌های کلی خود صحبت کنید. نکته بسیار مهمی که در این مرحله باید رعایت شود این است که شما باید کوتاه‌ترین زمان را برای این بخش از پاسخ خود صرف کنید زیرا مسئولین اغلب به اقداماتی که انجام داده‌اید و نتایجی که به دست آمده توجه دارند.

به عبارتی دیگر، سعی کنید موقعیتی که در آن کاری را انجام داده‌اید یا اگر در محل کار با چالشی داشته‌اید را توصیف کنید. مثلا در حال کار بر یک پروژه‌ی گروهی بوده‌اید، یا با یکی از همکارانتان به مشکل خورده‌اید. آن را به عنوان  یک تجربه‌ی کاری در نظر بگیرید.

وظیفه

در مرحله بعد باید مسئولیت  خود را در چالش یا موقعیت مورد نظر شرح دهید. به بیان ساده‌تر، شما می‌توانید درباره وظیفه‌ای که برای شما تعیین شده یا هدف خود حرف بزنید. این مرحله نیز به اندازه موقعیت به زمان نیاز دارد . یادتان باشد تنها یک یا دو نکته را در نظر بگیرید و از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

برای مثال بگویید:« به عنوان رهبر آن گروه علاوه بر اینکه وظیفه داشتم بررسی کنم که تیم من دستورالعمل ها را اجرا می‌کند یا خیر و به طور همزمان  موظف بودم که پهنای باند را به دیگر بخش‌ها انتقال دهم و روحیه تیم را حفظ کنم.»

اقدامات

در قدم سوم باید اقدامات ویژه‌ای که برای کنترل و مدیریت موقعیت یا حل چالش‌های موجود انجام داده‌اید را  شرح دهید. این قسمت اهمیت زیادی دارد به همین دلیل پاسخ شما به توضیحات عمیقی نیاز دارد زیرا پاسخ‌های این قسمت آمادگی شما برای دریافت یک نقش را نشان می‌دهند.

برای دریافت نتیجه بهتر است که تعدادی از تاثیرگذارترین قدم‌هایی که برای رسیدن به موفقیت برداشته‌اید را پیدا کرده و در رابطه با آنها صحبت کنید. در این مرحله ممکن است که کارفرما برای به دام انداختن شما با کلمات بازی کند؛ برای مثال اکثر چالش‌های یک محیط کار به وسیله یک تیم و گروه برطرف می‌شود و کارفرما از کلمه ما به عنوان یک دام استفاده می‌کند.

پس شما در این مرحله باید دقیق عمل کرده و از کلمه من برای برجسته کردن اقدامات خود در محیط کار استفاده کنید. برای مثال:« من یک ایده خلاقانه برای پروژه شرکت ارائه دادم یا اینکه جلسه هفتگی مدیران را تنظیم کردم تا درباره پهنای باند تیمم صحبت کنم و به آنها این اطمینان را بدهم که همه چیز تحت کنترل است.«

نتیجه

در آخر، نتیجه یا حتی نتایج حاصل از اقداماتی که انجام داده‌اید را برای مسئولین توضیح دهید. بهتر است که بر روی کارهایی که انجام داده‌اید یا یاد گرفته‌اید تاکید کنید تا بتوانید این مرحله را نیز با موفقیت پشت سر بگذارید.

کاربرد  تکنیک استار

کاربرد  تکنیک استار

استفاده از تکنیک استار به شما کمک می‌کند تا دستاوردها و یافته‌های شغلی خود را با مسئولین مربوطه به اشتراک بگذارید. یکی از بهترین روش‌ها برای منتقل کردن دستاوردهای شما با فرد مصاحبه‌کننده، تعریف کردن ماجرا در قالب داستان است. هنگام پاسخ به سؤالات باید بخشی از اقداماتی که انجام داده‌اید و این که چگونه به نتیجه‌ی مثبت دست پیدا کرده‌اید را به اشتراک بگذارید.

همانگونه که می‌دانید اکثر افراد در روز مصاحبه ادعا میکنند که می‌توانند کارهای بسیاری را انجام دهند و قطعا این قبیل حرف‌ها مورد توجه مصاحبه کنندگان قرار نمی‌گیرد اما اگر شما از دستاوردهای گذشته خود صحبت کنید و تاکید کنید که می‌توانید کاری را انجام دهید، به مصاحبه‌کننده نشان می‌دهید که صحبتهای شما تنها ادعا نیست و شما در این زمینه تخصص و تجربه کافی را دارید.

چگونه به سوالات چالش برانگیز مصاحبه پاسخ دهیم؟

چنانچه در زمان مصاحبه یک سوال  چالش‌برانگیز از شما پرسیده شد حتما  از تکنیک مصاحبه‌ی STAR برای پاسخ استفاده کنید. تنها کافی است به کاری که در رابطه با این سوال در محل کار قبلی  انجام داده‌اید فکر کرده و  سپس توضیح دهید که در آن شرایط چگونه موقعیت را مدیریت کردید و چه نتیجه‌ای از کار گرفته‌اید.

آمادگی برای مصاحبه با کمک تکنیک استار

از آنجایی که هیچ کس نمی‌داند مصاحبه‌ کننده قرار است چه سوالی بپرسد بهتر است که برای کسب آمادگی چندین سناریو از مشاغلی که داشته‌اید را  تهیه کنید.

  1. یک لیست از الزامات شغلی تهیه کنید: از همان ابتدا یک فهرست از مهارت‌ها و تجربیات خود در شغلی که متقاضی‌ آن هستید تهیه کنید. علاوه براین می‌توانید آگهی‌های شغلی مختلفی را بررسی کنید تا مهارت‌های مورد نیاز را تشخیص دهید و از آنها در رزومه خود استفاده کنید.
  2. یک لیست از مثال‌ها آماده کنید: نمونه‌هایی مخصوصی از موقعیت‌هایی که آن مهارت‌ها دارید  را آماده کنید؛ برای مثال، موقعیت، وظیفه، اقدامات و نتیجه را مشخص کنید.
  3. مهارت‌ و تخصص خود را با شغل مورد نظر خود تطابق دهید: ابتدا مطمئن شوید که هر مهارت و تخصصی که دارید با شغلی که برای آن مصاحبه می‌کنید مرتبط باشد.
  4. پاسخی را آماده کنید: از آنجایی که کارفرما یا مسئول استخدام زمان زیادی ندارد باید برای هر سوال پاسخ کوتاهی آماده کنید. برای مثال موقعیت خود را در ۲ تا ۳ جمله توصیف کنید، وظیفه‌ را در ۱یا  ۲ خط شرح دهید و کارهای را که انجام داد‌ه‌اید را در ۲ تا ۳ جمله خلاصه کرده و در آخر با ۳ جمله جمع بندی کنید.

علاوه براین می‌توانید کمی قبل از مصاحبه برخی سوالات پرتکرار در مصاحبه رفتاری را مرور کرده و سعی کنید با استفاده از تکنیک STAR به هر یک از آن‌ها پاسخ دهید و پاسخ‌ها را برای خود تکرار کنید تا ملکه ذهنتان شوند.

مقاله مرتبط: چگونه به سوال «نقطه ضعف شما چیست؟» در مصاحبه شغلی پاسخ بدهیم؟

کلام آخر

از آنجایی که کسی سوالات مصاحبه را از قبل نمی‌داند ممکن است روز مصاحبه برای متقاضیان کار مقداری چالش برانگیز باشد. اغلب مصاحبه‌های رفتاری بر چالش‌های مختلف که با شغل مورد نظر مطابق هستند، تمرکز دارند و در آخر تفکر انتقادی و قدرت حل مسئله فرد  را نشان می‌دهد و ثابت میکند که فرد مورد نظر در زمان بروز بحران و چالش چه رویکردی دارد.

تکنیک STAR به شما کمک می‌کند تا در غالب یک داستان مهارت‌ها و اقداماتی که در شغل‌های قبلی خود داشته‌اید را تعریف کنید. کارفرمایان با کمک این تکنیک شما را آنالیز کرده و مهارت‌ها و ویژگی‌هایی که دارید را یادداشت کرده و سپس بررسی می‌کنند که آیا میتوانید در شغل جدید نقش کارآمدی داشته باشید یا خیر.

زهره سادات حسینی

از سال ۱۳۹۸ فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کردم. از تحصیل در رشته مهندسی کشاورزی به سمت طراحی گرافیک با نرم‌افزار فوتوشاپ سوق پیدا کرده و هم‌زمان با یادگیری آن، مدیریت شبکه‌های اجتماعی شرکت‌های مختلف را نیز برعهده گرفتم. بعد از مدتی به دنیای تولید محتوای متنی و وب‌سایت‌های شرکتی وارد شده و این تجربیات من را به سمت یادگیری سئو و اصول تولید محتوا سوق داد. تاکنون، بیش از 7۰۰ مقاله و محتوای متنی سئو شده تولید و هزاران طرح گرافیکی خلق کرده ام. چندین سایت وردپرسی را طراحی و بهینه‌سازی کرده و همچنان در زمینه طراحی سایت، تولید محتوای متنی و گرافیکی و مدیریت شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنم. همواره در تلاشم تا با یادگیری بیشتر و کسب تجربیات جدید، مهارت‌های خود را به سطح بالاتری رسانده و در مسیر حرفه‌ای خود مفید‌تر عمل کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *